Tab ikke hovedet, når du går på job-jagt med en headhunter

Hvordan får man en headhunter til at finde sit drømmejob? Her er gode råd fra en, som har haft alle roller fra jobsøger over headhunter til kunde.
Et headhunter samarbejde skal ikke være en dårlig undskyldning, en sovepude og erstatning for, at du ikke selv finder ud af, hvad du gerne vil. Pointen er, at den personlig afklaring, modning, og målrettethed altid er den bedre vej til drømmejobbet end en rekrutteringsproces med en fortravlet headhunter, som ikke for alvor arbejder for dit bedste. Kilde: Getty Images
Et headhunter samarbejde skal ikke være en dårlig undskyldning, en sovepude og erstatning for, at du ikke selv finder ud af, hvad du gerne vil. Pointen er, at den personlig afklaring, modning, og målrettethed altid er den bedre vej til drømmejobbet end en rekrutteringsproces med en fortravlet headhunter, som ikke for alvor arbejder for dit bedste. Kilde: Getty Images

Skab dig et overblik over forretningen, feltet og firmaerne

For det første må du forstå “The Tricks Of The Trade”. Altså hvordan headhunting fungerer som en matching-forretning mellem kunder og kandidater. Husk deres drøm og mission er at skabe så meget mobilitet på jobmarkedet som muligt, for det betyder mere forretning til dem. Altså hvad er det for en industri, hvordan og hvorfor handler headhunters som de gør. 

Køb og Læs: Recruiting 101: The Fundamentals of Being a Great Recruiter

Læs også: How To Attract Headhunters og What You Need To Know About Finding And Working With Job Recruiters

Læs også:

7 Things to Never Say to a Recruiter When Looking for a Job

This Is How You Get on a Headhunter’s Radar (and Find Awesome Jobs)

Working with a Recruiter to Get a Job: A Beginner’s Guide - Mac’s List

4 Headhunter Facts Every Job Searcher Should Know | The Muse

How to Pick a Recruiter That’s Right For You: A Guide | TopResume

14 Tips for Working With Recruiters | TopResume

How to Work with a Recruiter to Find a Job | Career Contessa

Byg dit eget Mini-CRM Excel eller Google Sheets-ark med de mest relevante headhunters indenfor kommunikation og marketing

Opret som en start et regneark med de vigtigste headhunters i kommunikations- og marketingbranchen, og beskriv dem ud fra centrale dimensioner såsom stamdata, konsulent, og LinkedIn-adresser.

Tag udgangspunkt i denne skabelon i Google Sheets til fri afbenyttelse, som jeg har lavet specifikt til denne artikel:

DK 2024 headhunters fra A til Z

Hold dette ark opdateret, og notér din processtatus for de enkelte headhunters. Bliv venner på LinkedIn med de centrale headhunters, og følg, naturligvis, også virksomhederne på LinkedIn. Søg på deres navn, firmanavnet og e-mails for at finde tidligere stillinger, som de har rekrutteret til. Det er guld værd og siger noget om, hvilke kunder/virksomheder de kan tiltrække, og hvilke stillinger de betragtes som eksperter i. Spørg også ud i dit netværk for erfaringer og kontaktpersoner.

Gør din Linkedin top-lækker og søgbar med de ord, headhunters bruger.

LinkedIn er et af headhunternes’ mest brugte redskaber. Opdater, og gør din profil klar til at blive set af en headhunter. Hvordan? Læs denne guide og artikel: ”21+ Essential LinkedIn Profile Tips For Job-Seekers”.

Om du skal fremhæve, at du er ”open for work”, er stadig til debat. Læs her: ”Should You Let Recruiters Know You’re Open to Work on LinkedIn?” og ”Job Seekers: Be Careful Using LinkedIn’s New ’Open To Work’ Feature”.

Hvis du ikke vil have et “Open to Work” synligt stempel, som er åbent for alle, kan du via LinkedIn ændre indstillingen, så det kun er headhunterne, som kan se det.

Vær skarp på, om det er ’we called you’ eller ’you called us’ som arbejdsløs

Jo sværere du er at få fat i og ”flytte” for en headhunter, jo mere spændende og værdifuld er du. Du har derfor mere værdi som ansat, når headhunteren kontakter dig, end når du, som arbejdsløs, kontakter dem. 

Når en headhunter kontakter dig, bør du være venlig og se det som en mulighed for at opbygge en relation med en headhunter. Bliv fx venner med dem på LinkedIn. Hvis stillingen ikke er noget for dig, kan du være flink og give headhunteren nogle bud på oplagte kandidater, han burde tale med. Det starter en bytte-relation, hvor i tydeligvis kan bruge hinanden til noget fremover. 

Bed om den såkaldte candidate’s brief eller den lange version af jobopslaget, som er en mere omfattende beskrivelse af stillingen end standard opslaget; her er fx lønpakke og andre forhold ofte nævnt. Hvis du er seriøs interesseret, spørg da også om du kan få noget mere at vide om fx virksomhedens strategi eller anden vigtig information.

Dialogen med headhuntere giver dig en unik mulighed for at se, hvordan ”markedet” ser dig som arbejdskraft. Du bliver således markedsvalideret, hvilket er vigtig information for dig.

Du kan også bruge denne validering til direkte at konfrontere din nuværende chef med, hvad markedet mener, du kan kræve i løn og forhold. Dog kan dette føre til et mentalt skift i, hvordan du ser dit arbejde, som var det blot en transaktion på et marked, hvilket kan have uoverskuelige psykosociale konsekvenser for dig selv, og for hvordan din chef og kolleger ser dig. Du kan komme til at fremstå opportunistisk og som en kynisk ego-drevet person, som ikke elsker sit arbejde og chef for enhver pris.

Mange mennesker bliver smigret over at være blevet headhuntet. Pas på, at rosen og kampen for at få stillingen ikke bliver en motivation i sig selv. Det er vigtigt, at du 110 % ønsker jobbet, og ikke bare ønsker at blive headhuntet til en topstilling.

Det er et psykologisk boost at blive ringet op af en headhunter, specielt hvis man er utilfreds med sin chef og sit job. Denne anerkendelse har sin egen forførelse; pas på, at den ikke får overtaget.

Disse processer kan udvikle sin egen interne logik, hvor du føler, at du skal sige B, når du har sagt A. Altså, du bliver revet med, fordi det hele føles spændende og hemmeligt. Lidt på samme måde som mange har det med utroskab og kan blive revet og forført med af en elskerinde/elsker.

Husk, at du måske snart sidder i det forkerte job i Taastrup med karrieremæssige tømmermænd, fordi du lod dig rive med. Husk derfor, at du altid kan sige nej, og at du ikke er bundet til noget, før du har skrevet under.

Overvej og spørg ind til, hvor meget tid du skal bruge på det. Processen kan tage uanede mængder af tid, da headhunteren lever af at gøre processen til et kæmpe, tidskrævende og dyrt cirkus af test, samtaler og referencer - gerne for så mange kandidater som muligt, selv om de i virkeligheden kun har brug for én. Det er en ærlig sag, hvis du ikke ønsker at være en del af dette cirkus, specielt hvis stillingen kun er semi-attraktiv, og du ikke ønsker at ende som nummer to, tre eller fire.

Rekrutteringsprocesser kan være mentalt opslidende, og typisk vil du blive irriteret over igen at skulle udfylde formularer, deltage i møder, blive testet, eller fremvise den ene eller den anden reference. Det kan også være psykisk hårdt at leve under den konstante usikkerhed: ”Får jeg det, eller får jeg det ikke”, hvilket jo er virkeligheden for 99 pct. af processen, for 99 pct. af dem som kommer ind i processen.

Alle øvelserne og møderne er alt sammen processer, der skal minimere headhunterens risiko og sprede ansvaret for beslutningen. Det er en proces på deres præmisser. Du skal derfor mentalt forberede dig på, hvad der for dig er acceptabelt i processen, og hvad der er vigtigt for dig at vide. Du kan med fordel lave en liste med spørgsmål, som du gerne vil have besvaret. Læs her: 15 spørgsmål til din næste chef — Kommunikationsforum, Jobsamtalens 27 dræberspørgsmål — Kommunikationsforum og 21 gode svar på jobsamtalens onde spørgsmål — Kommunikationsforum og Et stærkt svar på spørgsmålet om dine svagheder — Kommunikationsforum

Hvis det er ”you called us”, er du derfor en smule på bagkant fra starten. At du er arbejdsløs rejser også med rette spørgsmål om hvorfor – et hvorfor, som kan være en risiko og dårligt for headhunters’ forretning og leverance af kvalitetskandidater. Vær klar over denne asymmetri, og forbered dit svar på spørgsmålet om din situation.

Tag kontakt til alle headhunters med en velskrevet standard mail med kompetencer og jobønsker

Hvis du er ledig og gerne vil gøre opmærksom på dig selv overfor headhuntere, skriv da en gennemarbejdet mail med beskrivelse af dine kompetencer og jobønsker til alle headhunters på listen, og få lagt dit CV i deres database. 

Her er et eksempel på en standard mail:

Kære XX,

Efter en omstrukturering/stillingsnedlæggelse søger jeg/ har jeg besluttet at stoppe som XX i XX efter mere end Z år. 

Jeg vil derfor høre, om du kunne være interesseret i at få mit CV og sende relevante åbne stillinger i min retning.

Kort sagt: Mine kompetencer og erfaringer omfatter XX, XX, XX (virksomhed, rolle, industri), brede kompetencer og interesser. Det kunne være stillinger som:

- Som XX for en XX - har +XX erfaring med at arbejde med XX, XX i XX virksomhed.

- En ledende stilling inden for XX, da jeg har arbejdet med XX i XX.

(og så videre, gentaget)

Jeg tager meget gerne en kop kaffe med dig, fysisk eller online, hvor jeg kan uddybe ovenstående.

Vedlagt finder du mit CV og LinkedIn-profil.

De bedste hilsner fra XX”

Få sat et fysisk eller online møde i stand

En god headhunter relation kræver, at man har sagt goddag og mødt personen bag CV’et. Det er derfor alfa og omega at få et møde i stand, så headhunteren kan ”se varen”, og få en fornemmelse af dig som person og profil. 

Bemærk, jo mere tjekket og velforberedt du er til disse møder, jo mere overbeviser du headhunteren om, at du vil være tjekket og troværdig til en jobsamtale hos hans/hendes kunder. Det giver headhunteren tryghed og lyst til at tage dig med i tasken som kandidat. De fleste headhunters vil kun kæmpe for kandidater, som de har mødt i virkeligheden. 

Glem dog aldrig. De kæmper ikke for dig som person og profil. De kæmper derimod for at levere fire-fem superkandidater, som alle er et fair og godt bud på, hvordan stillingen kan udfyldes. De er derfor egentlig ligeglade med, hvem af jer fire det bliver til slut. 

Det vigtige er, at de kan bevise, de har skabt værdi i processen med at finde de fire, og derfor består rekrutteringsprocessen af en lang ritual proces, som skal bevise og synliggøre, hvorfor kunden har brugt 250.000 kr. på noget som blot kunne havde været en samtale eller jobopslag. Du er en biperson, en vare og en brik i deres proces med deres kunde. Det er ikke din proces med dig i hovedrollen. Du skal derfor mentalt arbejde med at skabe en indre “din”-proces for forløbet. 

Mødet med headhunteren er på en måde din første jobsamtale, så tag mødet alvorligt. Vær forberedt på alle spørgsmål om rolle, virksomhed, og sektor. Afklar dit lønniveau, og saml op på, hvad tidligere HR-tests har sagt om dig som medarbejder og leder. Vær bekendt med navnene på de tests, du har taget gennem din karriere, og hvad deres hovedkonklusion var.

Det vigtigste er, at du har forberedt dig til mødet med til at forme historien om dig som kandidat med de vigtigste karrieremæssige beviser/succeshistorier. For hvis du ikke har et bud på den historie, er headhuntere nødt til selv at udvikle den, og ofte bliver den derfor lidt skæv i forhold til, hvem du er, og hvad du gerne vil.

Spil på alle heste, men byg en eller to dybere relationer ved at tilbyde din hjælp i lead genereringen af kandidater

Ryk på hele listen af headhunters på samme tid, men vær ærlig om det. Det gælder om at få dit CV så bredt ud som muligt, men du skal også udvælge en eller to headhunters, som du skaber en dybere relation til. Her kan du for eksempel tilbyde din gratis hjælp med leads på andre stillinger i de industrier og virksomheder, hvor du har dyb viden og netværk.

På den måde bliver du en hjælper og starter en bytterelation. Jo mere du kan hjælpe og skabe et partnerskab med din headhunter, jo bedre. Alle, der tager deres karriere alvorligt, har en ”sleeper”-relation og partnerskab til nogle få gode headhunters, som holder udkig efter drømmejobbet. Allerbedst som en meget dyb relation, der strækker sig over årtier på tværs af roller, virksomheder, og industrier.

It’s not personal, it’s business: Vær realistisk og voksen i processen

Ingen headhunter er prinsen på den hvide hest, som lynhurtigt finder et højt betalt drømmejob til dig, du aldrig havde set som er en loppetjans. Det er langt mere kompliceret og svært for dem og dig. Sandsynligheden for et perfekt match mellem dit ideelle jobønske og headhunterens aktuelle portefølje af job er forsvindende lille. Det vil derfor altid være en tilpasning for begge sider, og rigtig mange gode jobs besættes uden om headhunters. 

Du skal derfor mere se headhunteren som en ejendomsmægler, der tjener to herre, men nok mest den, som betaler mest, altså kunden, ikke dig. Du er derfor, på godt og ondt, en vare, som i de fleste tilfælde kan erstattes, og derfor kan relationen til tider være lidt kold og barsk. Det er derfor også barnagtigt og uprofessionelt at være skuffet over, at en headhunter ikke vender tilbage. 

Typisk har de meget korte rekrutteringsforløb og kan typisk ikke se ud over deres aktuelle portefølje og stressede forløb. Når de ikke skriver, er det ikke fordi, du er glemt eller en dårlig kandidat, men blot fordi deres aktuelle portefølje ikke er det rette match med din profil og de jobs, de headhunter til. De skal nok skrive til dig, hvis der er et meningsfuldt match. It’s not personal, it’s business.

Find fred med, at du måske ikke får jobbet

Hvis du endelig kommer med i en rekrutteringsproces til drømmejobbet, så find fred med, at du måske ikke får jobbet. En rekrutteringsproces er som en månelanding, hvor kun en af de mange dygtige astronauter kommer til månen. 

For alle andre er processen en afvisning og et nederlag, men her skal man så opstille nogle alternative mål som kandidat. Man kan eksempelvis opstille læringsmål før eller retrospektivt om, at man vil blive bedre til processens mange dele, som test, interviews osv. Et andet mål kunne være at få lidt råt for usødet feedback.

Her er meget indsigt i den ærlige feedback, man får som nummer to til fire, hvor kunde og headhunters jo har vendt og drejet ens profil og kandidatur. Den slags hårde karrierecoaching kan give værdifuld viden om, hvad der er de sande styrker og svagheder ved ens profil. Man kan også lære meget af, hvordan headhunters typecaster en i selve processen som profil, blandt andet om man f.eks. er det sikre senior kort med dyb brancheindsigt eller det unge, billige håb? Eller endelig det kreative wild card? Alle profileringer har deres styrker og svagheder.

Man skal ikke tage jobsøgning alt for personligt. Altså, pas på med de psykologiske projektioner og drømmerier. For de fleste kandidater er mødet med headhunters en skuffelse jf. de usandsynlige odds. Spørg blot rundt i din vennekreds. De fleste bliver klogere på deres muligheder og evner, mens meget få finder drømmejobbet igennem de sagnomspundne headhunters. 

Lad derfor heller ikke et headhunterforløb blive en dårlig undskyldning og erstatning for, at du ikke selv finder ud af, hvad du gerne vil. Pointen er, at en personlig afklaring, modning, og målrettethed altid er den bedre vej til drømmejobbet end en rekrutteringsproces med en fortravlet headhunter, som ikke for alvor arbejder for dit bedste.

Undgå rekrutterings fælder

Pas også på med rekrutteringsfælder og rådne æbler, hvor en headhunter blot er sat på at rekruttere, fordi ingen, som kender virksomheden, rollen, og chefen, vil søge stillingen. Altså stillinger, som er ubesatte af en god grund. Her kan mange rekrutteringskonsulenter i øjeblikkets grådighed og travlhed glemme at være skarpe på den problematik. Resultatet kan blive et selvforskyldt ar i dit CV, fordi du ikke så, det var et dårligt job i en dårlig organisation med en dårlig chef. Derfor: do your own research. Forhør dig derfor altid om virksomheden, ledelsen, og rollen, og hold øje med politiske, tekniske, og økonomiske risici omkring virksomheden og dens branche. Husk, et genopslag er et red flag, som bør gøre dig ekstra på vagt om, det i et farligt fælde.

Glem ikke, at bestyrelsesforperson og -medlemmer sidder på en bunke gode topstillinger

Rigtig mange gode topstillinger når slet ikke frem til headhunters, men besættes af bestyrelser og bestyrelsesforpersonen. Ergo, frem for at drikke kaffe og mødes med headhunters, bør du mødes med bestyrelsesmedlemmer fra nær og fjern. Her kan du finde en ambitiøs bestyrelsesforperson, som ønsker at sætte sit aftryk og få erstattet den nuværende direktør. Det kunne jo være, du var et bud. 

Bestyrelsesmedlemmer er også en god kontakt, fordi de vil vide noget om de store ubesatte stillinger og strategi justeringer i organisationen. Samtidig vil resten af bestyrelsen lytte til dem og deres anbefalinger. Bestyrelsesforpersonen- og medlemmerne kan ikke nødvendigvis give dig jobbet, men de kan give dig en ”forlomme” af viden, adgang, og ikke mindst synlighed frem for andre kandidater.

Mange headhunters fremhæver dette citat, når regningen skal betales: ”If you think it’s expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur.” 

Husk, du som jobsøgende også kan komme til at betale en alt for høj og uretfærdig pris for en amatør headhunter, en amatør proces, og endelig en amatøragtig fejlansættelse i en amatørvirksomhed. Altså tab ikke hovedet, når du går på job-jagt med en headhunter. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også