AI-værktøjer og metoder til hverdagens SoMe-indhold

Der findes utallige, hypede og forskelligartede AI-værktøjer. Men hvad er endt med at være fast inventar i værktøjskassen? Digital rådgiver Nadia Nikolajeva giver her sit personlige bud.
Nadia Nikolajeva, digital rådgiver og underviser, deler blandt andet sine tips til de bedste prompts. | Foto: Morten Germund
Nadia Nikolajeva, digital rådgiver og underviser, deler blandt andet sine tips til de bedste prompts. | Foto: Morten Germund
Af Nadia Nikolajeva, digital rådgiver og underviser, Navi Media

Lad mig sige det med det samme: Jeg var en benhård skeptiker, da AI-bølgen ramte.

Var det nu også så imponerende igen?

Med tiden er jeg gået fra at forholde mig til AI med korslagte arme til nysgerrig afprøvning af mulighederne. Og i dag er der nogle AI-muligheder, der er blevet en fast del af de daglige rutiner hos mig.

Prompt til korrektur

Jeg ved godt, at du kan skrive og sætte kommaer. Men slåfejl kan ske for den bedste. Og jeg opdager nærmest uden undtagelse, at en korrekturlæsning ved hjælp af ChatGPT altid finder noget, der er værd at rette.

Dog er det ret afgørende at bruge den rette instruks, kaldet prompts, når du sætter den i gang. For beder du ChatGPT om at læse korrektur, afleverer den en korrekturlæst tekst. Og du har ikke haft mulighed for at se baggrunden for ændringerne.

Jeg bruger derfor dette prompt:

“Læs korrektur på nedenstående tekst, der skal udgives på det sociale medie (Facebook, Instagram, LinkedIn). Angiv dine forslag til rettelser som en nummereret liste, inden du udfører rettelserne.”

Derefter vælger du de rettelser, du ønsker indført, og sætter den i gang.

”Udfør korrektur med punkterne 3, 4 og 7.”

Du får korrekturlæst teksten og har fuld kontrol og indsigt i ændringerne. Og her kan du også opdage, hvis ChatGPT er ude på et sidespor, der ikke er relevant/korrekt.

Pris: ChatGPT findes i en gratis og betalt udgave fra 20 dollars om måneden. Denne opgave kan du løse i begge udgaver.

Flotte tekster på din video

Mange af os har ledt efter det magiske program, der nemt kan sætte tekster på danske videoer. En opgave, der ellers kan være særdeles tidskrævende og kedelig – og kræve professionelle klippeprogrammer som eksempelvis Premiere Pro.

Et af de bedste bud længe er programmet Submagic, som tilgås via browser på din computer. Her uploader du din video og voilà: Submagic smider nu tekster på din video.

Du kan vælge den helt klassiske stil eller animerede tekster med emojier. Sidstnævnte giver et virkelig fint visuelt liv til snakkevideoer.

Pris: Cirka 140-340 kroner om måneden, alt efter hvilke funktioner du har brug for.

Nemme tekster på mobilen

Foretrækker du at lave dine videoer med din smartphone, så er appen Captions et godt bud til tekstning på dansk. Captions kan meget andet: 

Redigere øjne på personer, så det ser ud, som om de kigger i kameraet og dermed direkte på seeren. Oversætte videoer til andre sprog på virkelig imponerende vis. Og så selvfølgelig tilføje animerede tekster.

Pris: Captions koster mellem 50-95 kroner per måned, alt efter hvor lang binding du vælger.

Likeable overskrifter

Arbejder du med sociale medier, så kender du effekten af en stærk sætning, der kan agere overskrift på dit opslag. Og når jeg underviser i AI og sociale medier, er den lavthængende frugt med at få ChatGPT til at udtænke overskrifter altid populær.

Selv foretrækker jeg overskrifter, der er nemme at like. Derfor ser mit prompt oftest sådan her ud:

“Giv mig 10 bud på overskrifter til et opslag på det sociale medie (LinkedIn, Facebook, Instagram) til nedenstående tekst (som du indsætter efter dit prompt). Overskriften skal være konkret og æggende – gerne med følelser og nemt at like, uanset om man har læst hele teksten eller ej.”

Ud af de ti bud kan du udvælge et par, som du beder ChatGPT arbejde videre med. Ofte står du med nogle byggesten, der med lidt finpudsning kan blive til din endelige overskrift på opslaget.

I samme boldgade kan jeg anbefale at bruge ChatGPT til at komme med bud på omformulering af sætninger, som driller dig. Du kan nemt og hurtigt finde nogle løsninger på sproglige udfordringer.

Pris: ChatGPT findes i en gratis og betalt udgave fra 20 dollars om måneden. Og denne opgave kan du løse i begge udgaver.

Behandling af SoMe-data

Det næste, jeg skal udforske, er at lade ChatGPT tygge sig igennem data, der er relevant i mit arbejde med sociale medier. ChatGPT er glad for informationer i rækker og kolonner og er således ferm til databehandling i Excel.

Ved at uploade en eller flere Excel-filer kan man få ChatGPT til at sortere data, formatere tal og datoer korrekt eller forene og adskille celler eller hele rækker og kolonner. ChatGPT kan også bruges til at kategorisere posts, hvis du giver den nogle retningslinjer.

Det bedste er, at den, for det meste, forstår, hvad man vil, selvom man ikke kender de korrekte termer i Excel. Et eksempel kunne være at kategorisere posts høstet fra sociale medier, søgeresultater eller tekster fra konkurrenter. (Tak til digital rådgiver Hans Christian Kromann fra Digital 1st for dette tip.)

Billeder til kampagner og præsentationer

Brugerfladen i værktøjerne bliver nemlig lettere at gå til. Et godt eksempel er det gratis værktøj Adobe Firefly, hvor du kan skrive et par linjers tekst og få genereret et billede. I en overskuelig menu kan du herefter tilpasse billedets format, billedstil og farver. Du kan også uploade et referencebillede. Et praktisk tip til at komme i gang er at bruge Adobe Firefly til at generere billeder til dine præsentationer, så du kommer i gang og får nogle erfaringer.

Vil du arbejde videre med AI-billeder, er Midjourney oplagt. Jeg ser flere og flere eksempler på, at du her kan få genereret virkelig brugbart billedmateriale. For eksempel har Trafikstyrelsen brugt Midjourney til en hel kampagne om træthed hos kabinepersonale og sparet mange ressourcer på et omfattende og dyrt fotoshoot.

Pris: Midjourney koster mellem 10-140 dollars om måneden. Adobe Firefly er gratis, men du kan opgradere til 42,50 kroner om måneden for at skabe flere billeder og få lagerplads.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også