Danske Medier og KreaKom vil opgøre annoncers klimaaftryk

De to brancheorganisationer og en række brancheaktører præsenterer hensigtserklæring om retningslinjer for opgørelse af CO2-aftryk på annoncemarkedet.
Charlie Stjerneklar er direktør i KreaKom og Mads Brandstrup er direktør i Danske Medier. | Foto: PR
Charlie Stjerneklar er direktør i KreaKom og Mads Brandstrup er direktør i Danske Medier. | Foto: PR

Torsdag præsenterer aktører fra medie- og bureaubranchen er hensigtserklæring om at bidrage til bedre og mere gennemskuelig indsigt i annoncemarkedets klimaaftryk.

Ambitionen er at sætte skub i den grønne omstilling i branchen, skriver aktørerne i en pressemeddelelse.

”Vi er stolte af at lancere et projekt, der samler branchen om at skabe et vigtigt fundament for pålidelig måling af klimaaftryk på annoncemarkedet. Der er behov for at udvikle branchen på dette område. Derfor er det også en rigtig god start, at så mange centrale brancheaktører bakker op om projektet. Vi glæder os til at få initiativet rigtigt op at flyve, og vi håber selvfølgelig, at endnu flere har lyst til at være med,” udtaler Danske Mediers direktør, Mads Brandstrup, i pressemeddelelsen.

Charlie Stjerneklar, der er direktør i Kreativitet & Kommunikation (KreaKom), stemmer i.

”Med hensigtserklæringen signalerer vi en fælles ambition for hele branchen om aktivt at ville tage et ansvar for at kunne anvise de mest korrekte og troværdige opgørelsesmetoder for CO2-aftryk. Samtidigt sikrer vi, at der i fremtiden vil være et etableret fælles datasæt, der kan hjælpe til, at man begynder at sænke klimaaftrykket fra reklamer. Det er selvfølgelig ikke nok i sig selv, men det er et ekstremt vigtigt skridt fremad. Sammen vil – og skal – vi gøre en forskel for, at den grønne omstilling har de bedste betingelser,” siger han.

Initiativet blev lanceret torsdag på IAB Danmarks Digital Advertising-konference.

Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier er initiativtagerne bag projektet, som har fået tilslutning fra bl.a. JP/Politikens Hus, Berlingske Media, TV 2 og en række reklamebureauer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også