Forsker: Supermarkeders sprogbrug om tilbud forvirrer forbrugerne

Forbrugere vil kunne tro, at der er tale om et tilbud, selvom det ikke altid er det, mener seniorforsker Anne Peschel om blandt andet ord som ”avisvare” og ”stærk pris”.
Fælles for de nye betegnelser som ”avisvare”, ”discountpris” og ”stærk pris” er, at de teknisk set ikke dækker over et tilbud, der rammes af de nye regler, og derfor oplyser butikkerne ikke førprisen. Det stiller større krav til forbrugerne, siger forsker. | Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix
Fælles for de nye betegnelser som ”avisvare”, ”discountpris” og ”stærk pris” er, at de teknisk set ikke dækker over et tilbud, der rammes af de nye regler, og derfor oplyser butikkerne ikke førprisen. Det stiller større krav til forbrugerne, siger forsker. | Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix

Supermarkedernes tidligere brugte ord som ”udsalg”, ”fødselsdagspriser” og ”tilbud” er i dag blevet skiftet ud med ord som ”fast lavpris”, ”skarp pris” og ”avisvare”, hvilke er med til at vildlede forbrugerne. 

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Forsiden lige nu

    Læs også