Spritfabrik må ikke bruge figurer fra slikprodukter i markedsføring
Spritfabrikken Danmark retter sin markedsføring mod børn og unge, når den anvender tegneseriefigurer fra kendte slikprodukter og afbildning af slik som ”Sismofytter Original”, ”Sismofytter Caramel” og ”Dracula Classic” på deres alkoholprodukter.
Det konkluderer Alkoholreklamenævnet i en afgørelse. Det fremgår af en pressemeddelelse.
Det skyldes, at markedsføring af alkohol ikke må rettes mod børn og unge eller kobles til en sammenhæng, der retter sig mod de grupper.
Alkoholreklamenævnets afgørelse er faldet, på trods af at slikreferencerne er målrettet en aldersgruppe, der hverken tilhører børn eller unge, lyder det i meddelelsen.
Spritfabrikken Danmark har over for nævnet bl.a. anført, at ”Sismofytter” og ”Dracula” især er kendt af personer, der var unge i 70’erne og 80’erne, da mærkerne blev lanceret som slik.
Det er, ifølge spiritusproducenten, desuden almindeligt, at at mange alkoholprodukter lanceres i farvestrålende emballage, samt at ”konfektureprodukter optræder i spiritusversioner”. Derudover er de pågældende flasker forsynet med teksten ”kun for voksne”.
Ud fra en helhedsvurdering vurderer Alkoholreklamenævnet dog alligevel, at markedsføringens kombination af afbildning af slik og tegneseriefigurer fra kendte slikprodukter er et udtryk for markedsføring, der er målrettet børn og unge. Det er i strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer.
Alkoholreklamenævnet udtaler derfor kritik af markedsføringen af ”Sismofytter Original”, ”Sismofytter Caramel” og ”Dracula Classic”, og nævnet forventer, at Spritfabrikken Danmark ændrer produkternes emballage.