Hvordan kan en jobannonce invitere til diversitet?
Er kønsløse jobannoncer blevet et mål i diversitetens navn? Og kan man skrive en jobannonce, der rammer plet hos én bestemt målgruppe uden at udelukke andre, hvilket er en forudsætning for arbejdspladser, der inviterer til diversitet?
Sådan spørger Kenneth Grothe Toustrup, kommunikationsrådgiver hos Relationspeople, om det, han kalder en ny faglig udfordring for alle, der arbejder med employer branding, i et debatindlæg i Finans.
”En typisk brief lyder: Byg en troværdig fortælling om os som arbejdsplads, der, udover at rekruttere den ønskede kandidat, inviterer andre til at søge på tværs af køn, alder og etnicitet.”
”Men hvordan,” spørger Kenneth Grothe Toustrup, hvis eget bud på den bedste vej uden om flosklerne er at bruge levende eksempler og historier fra arbejdspladsen.
”En virksomhed kan appellere til de kommende medarbejdere ved at vise jobbet, frem for at beskrive det med de vante floskler, der oftere falder i biasfælden. Det kan bane vejen for den kommende rekruttering, ligesom ledelsen kommer nogle skridt nærmere et flueben ved S i ESG.”