Virksomheder bruger AI til at opnå "kønsneutrale" jobopslag

En ”maskulin tone” i jobopslag gør det sværere at nå en mere bred målgruppe, lyder det fra flere virksomheder. 
AI hjælper virksomheder med at formulere deres jobopslag på en mere inkluderende måde, lyder det fra flere virksomheder. | Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix
AI hjælper virksomheder med at formulere deres jobopslag på en mere inkluderende måde, lyder det fra flere virksomheder. | Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix

Kunstig intelligens hjælper virksomheder som Siemens Energy og Cowi til at ramme en bredere målgruppe med deres jobopslag, fortæller repræsentanter for virksomhederne til Ingeniøren, ifølge Finans

”Vi har en tendens til, at tonen kan blive lidt maskulin. Men vi forsøger at have en mere blød tone, som er mere kønsneutral i sine budskaber,” siger Rikke Felletoft, HR-manager for Danmark, Finland og Baltikum i Siemens Energy, til Ingeniøren om tiltaget.

I rådgivningsvirksomheden Cowi er det sprogredskabet Develop Diverse, der bliver anvendt til at bruge mindre kønnede vendinger. 

Ny forskning, som Kforum omtalte for nylig, peger dog på, at såkaldt kønsneutrale jobopslag ikke tiltrække flere kvinder. 

”Vores resultater afslører, at både det sprog, der bruges, når der opslås jobs, og rekrutteringsmedarbejdernes køn ikke i praksis har nogen betydning for, hvordan kvinder og mænd opfører sig under rekruttering,” lød det fra to af forskerne bag resultatet. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også