Bureaupartner: Alt for mange pressemeddelelser falder igennem

Oftere og oftere anbefaler vi ikke at skrive en pressemeddelelse, lyder det i et debatindlæg fra Mikkel Luplau Schmidt, partner hos Help, som respons på ny PR-undersøgelse. 
Det vigtige er altid, at historien bærer pressemeddelelsen, frem for at pressemeddelelsen bærer historien, skriver Mikkel Luplau Schmidt, partner i bureauet Help, i et debatindlæg.
Det vigtige er altid, at historien bærer pressemeddelelsen, frem for at pressemeddelelsen bærer historien, skriver Mikkel Luplau Schmidt, partner i bureauet Help, i et debatindlæg.
Af Mikkel Luplau Schmidt, partner hos Help

Hvert år spirer samme debat: Er pressemeddelelsens æra forbi? For nyligt blev der her på Kforum argumenteret for, at denne ofte kritiserede form stadig er PR-folkets favoritredskab. 

En undersøgelse omtalt i artiklen afslørede, at hele 94 pct. af de adspurgte stadigvæk tyr til den trofaste pressemeddelelse for at sprede deres budskaber. Kforum bragte også i oktober 2023 en artikel, hvor garvede kommunikatører forsvarede pressemeddelelsens vitalitet.

Hos Help, hvor jeg har været i snart ti år, hjælper vi virksomheder, store som små, med deres kommunikation. Vi skriver rigtigt mange pressemeddelelser.

Også i 2024. Og med stor succes, som da vi lancerede nyheden om, at Ikea tidoblede priser til Black Friday. Den nyhed gav mere end 120 omtaler. Det vigtige er dog altid, at historien bærer pressemeddelelsen, frem for at pressemeddelelsen bærer historien.

Men oftere og oftere anbefaler vi ikke at skrive en pressemeddelelse. Hvorfor? Fordi ikke alle historier kalder på en pressemeddelelse og kan kommunikeres mere effektivt med andre greb.

Selvfølgelig er der situationer, hvor store nyheder som en ny CEO, et opkøb eller en fusion kræver en pressemeddelelse, men mange journalister vil nok kunne tale med om, at der produceres alt for mange pressemeddelelser, der falder igennem nyhedskriteriernes masker. 

Der er stadig traditionelle kommunikationsfolk, som stadig kører ”spray and pray”-taktikken: Send bredt ud til så mange medier som muligt, og håb på det bedste. Størstedelen af disse pressemeddelelser ender ubemærket i den digitale papirkurv.

Bombarderet med budskaber

Vi modtager flere kommercielle budskaber i dag end nogensinde før. Og som reklamemanden Peter Wibroe sagde: ”Stjæler du noget af folks tid, skal de have noget igen.” 

Virksomheder skal fortsat kommunikere deres værdier og relevans, men de skal undgå blot at bidrage til den digitale støj. Vores opgave er derfor altid at udfordre vores kunder til at finde den helt rigtige vinkel, som rent faktisk kan bære en pressemeddelelse. 

Det handler om at kommunikere, når der virkelig er noget på spil, og overveje, hvordan budskabet bedst formidles. Mange gange er sociale medier eller virksomhedens egne kanaler bedre veje. 

Hvis der er en reel historie med nyhedsværdi, vil en kort ”anti-kommerciel” pitch til en journalist, der rent faktisk interesserer sig for virksomhedens område og nyheder, som regel være langt mere effektiv. Her spiller eksklusivitet en stor rolle.

Forstå, hvordan journalister arbejder


De dygtigste inden for PR er dem, der konstant har fingeren på pulsen i mediebilledet. De kender til de aktuelle dagsordener, medierne og deres formater, og de forstår, hvordan journalister arbejder. 

De er i stand til hurtigt at tilpasse sig og tænke udefra-ind og kan koble virksomheder op på aktuelle dagsordener. De er gode til at holde den uformelle dialog med journalister, så vejen til at placere den næste gode historie er banet.

Journalister og læsere søger historier om mennesker. Derfor er det vigtigt, at talspersoner er menneskelige - ikke maskiner. De skal undgå den polerede corporate kommunikation og ikke veje hvert ord, der bliver sagt. 

I stedet skal de være sig selv og have noget på hjerte, når de udtaler sig i medierne. Man skal kunne identificere sig med det, de står for. 

I sidste ende handler det om at fortælle historier, som over tid påvirker brandet i en positiv retning. Pressemeddelelser er bare et format. Kernen er at skabe indhold, der betyder noget for dem, der læser, ser og lytter.

Dette indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også