Kreakom: Vi skal værne om fødekanalerne til den kreative kommunikationsindustri
I denne uge kom det frem, at CBS vil lukke en af deres kommunikationsuddannelser.
Og sidste år kom det frem, at DMJX skal skære i antallet af studiepladser på deres visuelle kommunikations- og designuddannelse.
CBS beroliger os med, at ”kommunikation ikke forsvinder fuldstændigt, men bliver en supplerende faglighed i alle fag og uddannelser på CBS”.
Men vi ser ikke kreativitet og kommunikation som en supplerende faglighed; det er en helt central kompetence og specialisering, som bestemt kan bruges på tværs, men som primært er en selvstændig disciplin og profession, der er med til at skabe innovative løsninger og vækst i hele samfundet.
Kreative erhverv følger kringlede stier
Det handler ikke om at pege fingre ad uddannelsesstederne, for vi ved godt, at de er underlagt krav fra Christiansborg og ministerierne. Men vi synes, det er centralt at belyse, at uddannelsesvejene til kreative erhverv ikke altid følger en lige rute, men ofte går af kringlede stier.
Og det er ikke nødvendigvis en livslang stilling i samme virksomhed, man uddanner sig til, men nok i højere grad et arbejdsliv, som er præget af flere projektansættelser end andre måske mere traditionelle karrierestier.
Det betyder også, at de traditionelle beskæftigelsestal ofte kommer til kort, når man skal forstå tendenserne og udviklingen i de kreative erhverv.
Selvfølgelig skal fagsammensætningen på uddannelserne matche erhvervslivets behov, og vi forstår også behovet for f.eks. at fokusere og styrke uddannelser inden for udvalgte brancher.
Men det vi ser i øjeblikket, minder mere om afvikling end udvikling af fødekanalerne ind til den kreative kommunikationsindustri. Og den tendens bekymrer os som brancheforeningen for selvsamme industri.
Kommunikation er vigtigere end nogensinde
Det er desværre ikke breaking news, at det ofte er kreativitet og kommunikation, som bliver ramt, når man kigger på, hvor der kan spares og skæres. Det virker bare skørt, når vi samtidig står midt i en tid, hvor blandt andet kunstig intelligens, misinformation og kommunikation om bæredygtighedstiltag fylder mere end nogensinde.
Vi har som industri også et stort ansvar for at vise de unge, hvorfor de skal kigge mod vores branche, når de vælger uddannelse. Vi skal være bedre til tydeliggøre og synliggøre vores værditilbud til den næste generation i et arbejdsmarked, hvor kampen om talent er massiv.
Og selvom mange veje fører til Rom, hvis man vil ind i kommunikationsindustrien, har vi fortsat et behov for de centrale, uddannelsesmæssige bastioner, hvor kommunikation er kernen og ikke blot et supplement.
Ellers står vi med et gevaldigt problem, for der er virkelig et behov for den kommunikative og kreative værktøjskasse, hvis vi skal gå forrest i at skabe innovative løsninger og være blandt de dygtigste i verden til at flytte holdninger og adfærd.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.
Relaterede artikler
Kreakom finder ny direktør i DR
For abonnenter