Hvorfor er der så mange kedelige opdateringer på LinkedIn?

Hvad der kunne være fed inspiration, ny faglig indsigt og skæve historier, der får smilet frem, er i langt højere grad kedelige, selvpromoverende beretninger, skriver k-chef i et debatindlæg. 
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
af Nanne Lise Vester, kommunikationschef i Odense Kommune

Mit feed på LinkedIn drukner i reklamer for diverse systemer, der kan gøre ens organisation endnu mere effektiv eller AI-baseret.

Ligesom der er masser af opslag om konferencer, som uden tvivl var spændende for afsenderen at deltage i, men som blot efterlader mig med følelsen ”godt for dig”, men hvad vil du mig med din oplevelse?

Og så er der promoveringerne af diverse arbejdspladser kombineret med lovprisninger af diverse nye landvindinger, men blottet for personlig refleksion eller budskaber, der vil deres modtager noget.

Flere indholdsløse opslag

Men der kommer også flere og flere af de lidt for indholdsløse opslag. Dem der bærer præg af, at nogle ser det som deres pligt at udkomme med daglige opslag og derfor driver rovdrift på clickbait-agtige overskrifter. 

Det er dem, der opstiller ”fem gode grunde til at…” … eller ”sådan undgår du at…”- råd, der på skønneste vis promoverer eksperten bag dagens tip. 

Jeg kunne godt ønske mig lidt færre af de endeløse konsulentlister over ”what to do or not to do” i diverse sammenhænge. Det virkede godt i starten, men nu gør alle det, og så bliver det lidt trættende.

Ligesom jeg har et ”Nej tak til reklamer”-skilt på min postkasse, fordi det er ressourcespild at sende mig tryksager, så forurener salgsannoncerne også de ægte inspirationskilder på LinkedIn.

Svært at slippe LinkedIn som kommunikatør

Der er kort sagt ret langt mellem snapsene – hvis det ellers er et comme il faut-udtryk at anvende om et arbejdsredskab.

Men hvis ikke der er noget at komme efter, hvad laver jeg så i grunden på LinkedIn?

Var det så ikke bedre at holde en pause? 

Så kan man nemlig skrive et indlæg om, at man har holdt pause fra de sociale medier, og hvor meget mere i kontakt med sig selv og omverdenen man blev af det. Helst kogt ned til fem bullets om ens erfaringer med at være offline.

Men selvom LinkedIn ofte keder mig, er det svært at slippe det største erhvervsrettede sociale medie, når man er kommunikatør og kerer sig om, hvordan ens organisation og kollegaer brænder igennem med historier, der rører og skaber engagement hos modtagerne.

Giv noget hjerteblod

Og så skaber LinkedIn stadig nye faglige forbindelser. Folk, der skaber undring, beundring, nysgerrighed og inspirerer mig gennem deres ord og billeder. 

De fortjener både masser af likes og kommentarer, for det hjælper deres gode opslag længere ud, så de kan fylde feedet og skubbe det kedelige indhold væk.

Kort sagt savner jeg flere opslag, der giver mig lidt af dit hjerteblod. 

Opslag om din faglige indsigt, når den kan inspirere mig til at tænke anderledes. 

Indlæg om autentiske oplevelser, der kan mærkes gennem skærmen. 

Jeg vil meget gerne høre, hvad der virkelig inspirerer dig og hvorfor – for det er den slags opslag, der giver inspiration og gør ens feed alt andet end kedeligt.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også