Sådan bruger jeg LinkedIn strategisk

Da Luna Melin mistede et job, hun næsten lige var begyndt i, brugte hun sin solide LinkedIn-tilstedeværelse til at lande et nyt job. Her deler hun sin vej til at bruge platformen aktivt og strategisk.
På LinkedIn startede Luna Melin med at dele pointer fra en undersøgelse af, hvordan mellemledere strategisk brugte forskellige grader af høflighed, når de skulle have deres ansatte motiveret til at udføre en opgave. | Foto: Privat
På LinkedIn startede Luna Melin med at dele pointer fra en undersøgelse af, hvordan mellemledere strategisk brugte forskellige grader af høflighed, når de skulle have deres ansatte motiveret til at udføre en opgave. | Foto: Privat
AF LUNA MELIN UTH, PUBLIC AFFAIRS-KONSULENT I MUSIKRETTIGHEDSORGANISATIONEN KODA

Jeg er ingen LinkedIn-ekspert, så jeg vil hverken rådgive om ”dit helt rigtige indhold” eller algoritmernes koder. Til gengæld vil jeg give et indblik i, hvordan jeg selv har brugt LinkedIn strategisk som en platform, hvor man som person, der arbejder inden for afarter af kommunikation, kan brande sig fagligt på flere forskellige måder.

For det er netop noget, vi i kommunikationsfaget har som evig fordel og ulempe: Alt det, vi kommunikerer, viser noget om, hvordan vi kommunikerer, og hvem vi er som kommunikatør. 

Sagt med andre ord – og fra den positive vinkel: Om du skriver en jobansøgning, et debatindlæg eller et opslag på LinkedIn, så er det en mulighed for at vise dine evner.

Hvordan kommer du i gang? Og hvorfor skal du? Når du gerne vil begynde at bruge LinkedIn strategisk, er det en god idé, at du sætter dig ned og definerer, hvad du gerne vil opnå med din tilstedeværelse på platformen. Dernæst skal du vide, at selv de succesfulde på LinkedIn også får mindre tilfredsstillende resultater på deres opslag. 

Få likes behøver ikke at skyldes dårligt opslag

Det kan skyldes dårligt indhold, men det kan også skyldes en algoritme, der skifter rammer, som vinden blæser. Hvis det derfor ikke bare ruller ind med likes og kommentarer på dit opslag, betyder det således ikke nødvendigvis, at det var et dårligt bidrag. 

Sidst, men ikke mindst kan det være godt at huske på, at jo mere du deler, kommenterer osv., jo mindre angstprovokerende er det at stikke næsen frem –hvis det ellers din bremseklods.

Men hvorfor skal du overhovedet dele? Det skal du heller ikke – men det er synd at lade være. Du sidder inde med en masse brugbar ekspertviden om dit område; du har muligheden for at finde mennesker, der elsker at nørde de samme ting som dig, og deraf kan du opbygge et fantastisk netværk, der inspirerer, giver gode idéer og kan hjælpe dig i nye retninger.

Der er mange måder, hvorpå du kan øge din tilstedeværelse på LinkedIn, og jeg vil senere i indlægget vende tilbage med et par eksempler. Men først vil jeg tage dig en tur med på min egen LinkedIn-rutsjebane.

Blev aktiv for at undgå arbejdsløshed

Min egen korte indflyvning: Jeg selv blev aktiv, fordi jeg havde fået tudet ørene fulde af, at humaniora-uddannelserne var vejen mod arbejdsløshed. Og selvom jeg havde et studierelevant job hos Salling Group og lavede frivilligt, politisk arbejde ved siden af, var jeg overbevist om, at jeg måtte gøre noget mere, hvis jeg ville sikre mig et job på den anden side af studiebøgerne.

En af de ting var at skrue op for aktiviteten på LinkedIn. Jeg havde snuset lidt rundt og fået en fornemmelse af, hvad der virkede – og ikke mindst havde jeg set, hvordan folk fik jobs gennem netværk. Det lød da ok attraktivt.

Derfor begyndte jeg at overveje, hvilke af de ting jeg lavede, der kunne bruges som en del af at brande mig selv – ligesom dem, jeg så op til på LinkedIn, gjorde og delte: succeser, milepæle, vidensopslag. Folk ville gerne heppe på hinanden, og så ville de gerne blive klogere og dygtigere. 

Vær forberedt på ikke at få svar

Så jeg startede med at dele mit bachelorprojekt samt billeder fra min præsentation af mine fund fra min undersøgelse af, hvordan mellemledere strategisk brugte forskellige grader af høflighed, når de skulle have deres ansatte motiveret til at udføre en opgave. 

Kort efter begyndte jeg at dele de analyser, jeg alligevel sad og lavede i forbindelse med retorikstudiet – bare skåret ned til få (helst tre-fem) pointer.

Det gav pote. For jeg kom med noget. Med viden, som andre på LinkedIn kunne bruge til noget. Jeg fandt ud af, hvad der virkede, og skruede op for dette. Og meget vigtigt: Jeg opsøgte hele tiden dialogen, når folk interagerede. Tilføjede spændende mennesker til mit netværk og skrev til dem, hvorfor netop de havde min interesse. 

Her skal man indstille sig på, at man ikke nødvendigvis får svar. Men der prøver jeg at huske mig selv og alle andre på, at ”nej” eller intet svar bare er status quo. Dermed er ingen skade sket.

Lavede video efter hver undervisningsgang

Da jeg på tredje semester af min kandidat fik et job som instruktor i Mundtlig Retorik (et fag om at skrive og afholde politiske taler, red.), tænkte jeg, at dette naturligvis også skulle bruges på LinkedIn. Jeg havde lavet et stort stykke arbejde, forberedt slides og forstået, hvad de studerende havde brug for, hvis de skulle blive bedre til den politiske talegenre. 

Derfor blev det en del af min LinkedIn-strategi, at jeg efter hver undervisningsgang lavede en kort video på baggrund af det indhold, jeg netop havde undervist i.

Det resulterede dels i en kontinuerlig tilstedeværelse på platformen, og så skabte det opmærksomhed om mig som fagekspert inden for politisk taleskrivning. Det affødte også småjobs, da nogle personer havde set videoerne og gerne ville have rådgivning til at skrive og afholde taler.

Jeg var ikke aktiv i samme grad, da jeg påbegyndte tilværelsen som embedskvinde, for der er nogle andre balancer at tage hensyn til. Men her forsøgte jeg alligevel at fortsætte med at dele det, som jeg kunne – særligt når der var tale om resultater.

Nyt job takket være LinkedIn

Klip til mit job hos Koda i dag, som jeg ikke havde fået, hvis ikke jeg var steget ombord på LinkedIn-rutsjebanen.

Og klip til en pointe, som også er vigtig at huske på, når man gerne vil øge sin synlighed, nemlig The Beatles’ ”With a Little Help from My Friends”. 

Det kan være angstprovokerende at dele noget på SoMe, for hvad nu, hvis ingen reagerer – er du så en fiasko? Nej, selvfølgelig er du ikke det. Men der er ikke noget forgjort i at bede venner, kollegaer, studiekammerater, kæreste eller andre om at interagere med dit indhold. For det er næsten det bedste værn mod den uigennemskuelige algoritme.

Jeg gjorde det særligt i starten, så jeg vidste, at mine opslag ville få lidt medvind – og om ikke andet så et par søde kommentarer fra gode mennesker. Men jeg har også gjort det siden, når nogle indlæg er ekstra vigtige. Eksempelvis da jeg havde mistet mit job i Nordic Female Founders, fordi Mia Wagner valgte at træde ud af virksomheden.

Der vidste jeg, at netværket måtte aktiveres, og at jeg gerne ville fortsætte arbejdet med public affairs. Og derfor skrev jeg ud til flere i mit politiske netværk, så de ville kommentere og stå som voucher for mig, men også så det røg ud til deres netværk. Sådan gør man også, når man arbejder professionelt med kommunikation, PR og PA, så hvorfor ikke gøre det, når det handler om dig selv?

Fem råd om LinkedIn

Den vigtigste læring: Hvordan skal du så bruge din LinkedIn? Nu sagde jeg egentlig, at det ikke var min ekspertise, men jeg vil alligevel gerne give dig et par råd, som du måske kan tage med dig:

1) Du er ekspert. I det, du sidder og arbejder med. Det kan bruges til noget. Naturligvis altid med et ”what’s in it for me?” for dem, som du vil have til at læse med. Husk dit publikum.

2) Du må gerne bede folk om støtte i kulissen.

3) Der er ikke nogen succesopskrift. Men se altid efter, hvad der sker rundt omkring dig, og hvordan du aktivt kan bruge det. Jeg kommenterer for eksempel ofte på offentlige taler – det kan mange forholde sig til, og jeg kan vise min faglighed frem.

4) Du kan starte i kommentarsporet, hvis det er grænseoverskridende at dele indhold selv. Jeg joker ofte med, at man skal ”kapre andres kommentarspor”. Det skal man naturligvis ikke – men det er et godt sted at starte dialoger og dele dine egne (faglige) synspunkter om en given sag. OG så kan dialogen i kommentarsporet ende i beskeder, som til syvende og sidst kan ende med go’ kaffe og udvidelse af dit netværk.

5) Tænk gerne lidt frem – hvordan kan du kontinuerligt være til stede på platformen? Hvad sker der i dit eget (professionelle) liv? Hvad rører sig i samfundet? Og hvordan kan det koges ned til et opslag eller tre?

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også