Ny kampagne opfordrer til at bruge "sund skepsis" i digital kommunikation

‘Klik her! Haster! Din pakke mangler porto!’. Sådan lyder nogle nogle af de typiske SMS’er og mails, der kan vise sig at være svindel.
It-svindel løber op i et trecifret millionbeløb og rammer cirka 150.000 danskere årligt, | Foto: Det Kriminalpræventive Råd / PR
It-svindel løber op i et trecifret millionbeløb og rammer cirka 150.000 danskere årligt, | Foto: Det Kriminalpræventive Råd / PR

Psykologiske tricks der får os til at tro, at det haster med at klikke på et link og afgive oplysninger, er nogle af it-svindlernes metoder, som ny kampagne skal ruste os imod. 

It-svindlen løber op i et trecifret millionbeløb og rammer cirka 150.000 danskere årligt, lyder det i en pressemeddeleles om den nye kampagne ’Stop op og undgå digital svindel’ fra Det Kriminialpræventive Råd. 

”Kriminaliteten udvikler sig hele tiden i takt med nye teknologiske muligheder, som fx kunstig intelligens, og vi må som borgere og samfund være godt rustet til at beskytte os selv i fremtiden. Derfor sætter vi nu ekstra fokus på, hvordan vi kan udvikle den digitale robusthed,” siger formand for Det Kriminalpræventive Råd Erik Christensen i meddelelsen. 

Digital kriminalitet kan for eksempel være, når danskere bliver franarret pengebeløb af svindlere, der udgiver sig for at være fra banken, myndighederne eller en person, man kender privat. 

Kampagnen giver også gode råd til, hvordan danskerne kan undgå at blive narret over mail, sms, telefonen og de sociale medier: 

”Vi anbefaler, at man tager sig god tid og bruger sin sunde skepsis, når man kommunikerer digitalt. Det handler om at stoppe op og mærke efter, hvis man føler sig presset til at betale, svare, reagere eller klikke. Hvis personen, du er i kontakt med, har meget travlt eller fortæller dig noget, der gør dig utryg, kan det være et tegn på svindel. En god huskeregel er at få bekræftet, at du kommunikerer med den, som du tror, at du kommunikerer med,” siger forebyggelseschef Tania Schimmel.

Kampagnen ’Stop op og undgå digital svindel’ kører på de sociale medier fra slutningen af august til oktober. I kampagnen indgår flere film, som viser, hvordan kriminelle udnytter vores travlhed, hjælpsomhed og tillid. Kampagnen giver gode råd til, hvordan man kan undgå at blive bedraget online. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også