Forbrugerrådet Tænk klager over kampagne fra Kims

K-chef i Kims fastholder, at målgruppen for kampagnen er unge fra 15 år.
Ifølge Forbrugerrådet Tænk strider kampagnen imod Dansk Industris eget kodeks for reklame for usunde fødevarer til børn. | Foto: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Ifølge Forbrugerrådet Tænk strider kampagnen imod Dansk Industris eget kodeks for reklame for usunde fødevarer til børn. | Foto: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Fire af landets store influencere kæmper i øjeblikket om, hvem der har lavet de bedste signaturchips.

Kampen er en del af Kims reklamekampagne ”Kims Chips Battle” og foregår på tværs af influencernes kanaler på Instagram, TikTok og YouTube, hvilke har hundredetusindevis af følgere.

Men ifølge Forbrugerrådet Tænk strider kampagnen imod Dansk Industris eget kodeks for reklame for usunde fødevarer til børn. Det skriver DR.

Forbrugerrådet Tænk har derfor klaget til Dansk Industris Forum for fødevarereklamer. 

”Når man bruger så stærkt et redskab, som influencere er, til at få stoppet flere chips ned i halsen på nogle børn, så råber vi vagt i gevær,” siger formand for Forbrugerrådet Tænk Anja Phillip til DR.

Kommunikationschef hos Orkla Danmark Kim Ege Møller forklarer, at man tager klagen meget alvorligt, men fastholder, at kampagnen er målrettet unge fra 15 år.

Ifølge kommunikationschefen har man kigget ”alle kampagneelementer igennem for at se, om der er noget, der skal justeres”.

”Jeg har ikke lige umiddelbart kunne finde noget, men nu glæder jeg mig til at se, hvad Forum for fødevarereklamer kommer frem til,” siger Kim Ege Møller til DR.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også