Medie stiller skarpt på pelsfirmas lobbyisme
Pelsvirksomheden Kopenhagen Fur, der står til at lukke efter coronapandemien, har udøvet effektiv interessevaretagelse for at få politikernes opbakning til erhvervet, som blandt andet har mødt kraftig modstand fra dyreforkæmpere.
Sådan lyder det fra Wiebke Marie Junk, forsker i lobbyisme ved Københavns Universitet, i et interview med Berlingske, som i en artikelserie belyser forskellige dele af virksomhedens historie.
”I Danmark må man sige, at minkbranchen har været politisk og nogenlunde socialt accepteret, mens der i mange andre lande har været stor modstand. Det vil undre mig, hvis det kunne have ladet sig gøre uden en effektiv lobbyindsats,” siger Wiebke Marie Junk til Berlingske .
I et længere interview med Kforum har Søren Jessing Pedersen, kommunikationschef i Kopenhagen Fur, tidligere fortalt om, hvordan han i sine cirka 20 år i den globale virksomhed har været i en ”konstant shitstorm”.
”Der har været et konstant pres fra aktivister og medier, men det har været udfordrende og sjovt. Jeg kan godt lide, at man ikke altid ved, hvad der sker, når man møder ind på arbejde,” sagde han i den forbindelse til Kforum.
På trods af den løbende debat om pelsindustrien har ”forretningen kørt gnidningsfrit” gennem alle årene, ifølge Søren Jessing Pedersen.