Ironisk PET-kampagne mod forskningsspionage er "et pudsigt valg", mener k-lektor

Humoristiske plakater og bannere på danske universiteter skal få forskere til at tale om spionage, siger PET. Lektor i kommunikation kalder det en mærkværdig strategi.
"Sikker Forskning"-kampagnen skal få danske forskere til at tænke mere over risikoen for at blive udspioneret, lyder det fra Politiets Efterretningstjeneste (PET). | Foto: PET
"Sikker Forskning"-kampagnen skal få danske forskere til at tænke mere over risikoen for at blive udspioneret, lyder det fra Politiets Efterretningstjeneste (PET). | Foto: PET
af Anders Haubart, Videnskab.dk

”Er du en stjerneforsker i udlandet uden at vide det?”

”Undgå at blive årets medarbejder i den russiske efterretningstjeneste.”

Begge disse tekster er forsøg på også at bekæmpe spionage med humor. Sådan lyder det fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), som i dag lancerer en ny kampagne i samarbejde med de største danske universiteter. Det skriver Videnskab.dk.

”Vi håber, at vi med vores nye kampagne kan få forskerne til at stoppe op eller måske endda grine lidt,” siger Karen Lund Petersen, leder af Center for Innovations- og Videnssikkerhed hos PET, til Videnskab.dk.

”Og så får de forhåbentlig lyst til at starte en mere seriøs samtale om national sikkerhed.”

Ironisk kampagne

Kampagnen går under navnet ”Sikker Forskning” og benytter sig helt bevidst af ”ironi”, fortæller hun. Det handler om at råbe vagt i gevær om en stigende trussel fra udenlandske spioner – og gøre det på en opsigtsvækkende måde.

Man vil derfor i den kommende tid blive mødt af tekster om spionage på universiteternes hjemmesider samt på bannere, plakater og foldere på de forskellige campusser i hele landet.

Det er ikke første gang, at danske myndigheder advarer om spionage i den danske universitetsverden.

I 2022 udkom den såkaldte URIS-rapport med retningslinjer for, hvordan forskere, virksomheder og universiteter bedre beskytter deres viden.

Desuden henviser Lund Petersen til PET’s seneste trusselsvurdering fra 2023, hvor der står, at ”der er en markant, bredspektret og vedvarende trussel fra fremmede staters efterretningsvirksomhed mod Danmark”.

”Truslen udgår først og fremmest fra Rusland og Kina,” lyder det.

Humoristisk tone

Spionagetruslen er altså stigende, vurderer PET. Men netop derfor er den nye kampagne en ”mærkværdig” måde at starte en samtale på.

Det mener Dorte Schiøler, lektor i kommunikation ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), hvor hun underviser i kampagner, der adresserer samfundsmæssige problemstillinger.

Hun hæfter sig især ved den humoristiske tone, som PET anvender i sine bannere.

”Det er et pudsigt valg at bruge ironi i en kampagne om et meget seriøst og alvorligt emne som en trussel om spionage,” siger Dorte Schiøler.

”Særligt når det i det her tilfælde kan læses, som om man udskammer forskerne for at have forsømt at tage truslen alvorligt.”

Konsekvensen kan være, at man ”skubber dem væk, man gerne vil have i tale” og gør ”udenforstående unødigt bekymrede for, at der ikke er styr på sikkerheden,” siger hun.

Schiøler henviser til de studerende og tilfældige forbipasserende på universiteterne, som også kommer til at se PET’s kampagne.

Debat er godt

Efterretningstjenesten er godt klar over risikoen for en negativ modtagelse. Faktisk er det en del af strategien, at den nye kampagne skal skabe debat, fortæller Karen Lund Petersen.

”Debat er godt,” siger hun.

”Det er sikkert ikke alle, der kommer til at synes, at vores måde at kommunikere på er sjov. Men håbet er, at den i det mindske skaber en bevidsthed om den trussel, vi står overfor.”

Samtidig understreger centerlederen, at kampagnen ikke er et forsøg på at ”skubbe ansvaret for sikkerheden nedad på universiteterne”.

”Det er stadig ledelsen, der har ansvaret for at risikovurdere de enkelte sager og sikre sig bedst muligt mod spionage,” siger hun

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job

Se flere jobs