Hvilken organisation har mest styr på medierne?

Lægeforeningen er vinderen i Aalund PR Barometer 2022

Hvilken organisation er danmarksmester i mediekontakt? 186 journalister har bedømt de 25 mest toneangivende organisationer i Danmark. Vinderen er Lægeforeningen, ifølge det årlige Aalund PR Barometer, efterfulgt af 3F, DI og Danmarks Lærerforening. Tillykke til dem. Hvorfor og hvordan kan du læse om her i denne analyse.

Her er Anders Høj Eggers. Han er pressechef i Lægeforeningen og del af det team, som netop er kåret som uofficiel danmarksmester i pressekontakt. Kilde: PR foto / Dadl.
Her er Anders Høj Eggers. Han er pressechef i Lægeforeningen og del af det team, som netop er kåret som uofficiel danmarksmester i pressekontakt. Kilde: PR foto / Dadl.

“Vi er selvfølgelig glade for det flotte resultat, som beror på en holdindsats fra presseteamet og andre gode kolleger. Om vi opnår en sådan placering igen, må tiden vise. For mig er hovedsagen, at vi har godt gennemslag i pressen på vores prioriterede dagsordener. Det vil jeg mene, at vi har,” siger Anders Høj Eggers.

God presse er summen af aktivt opsøgende, service minded pressearbejde, som har topledelsens opbakning

Aalund har i årtier målt på PR. De måler det i fire dimensioner. For det første som aktiv presseindsats. Altså, hvor opsøgende og aktiv organisationerne er i deres pressearbejde. For det andet som et udtryk for den generelle presseservice. For det tredje måler de mere bredt på organisationens image, og endelig hvordan topledelsen er tilgængelig, troværdig og støtter op om organisationens pressearbejde. Her er rankingen af 25 organisationer i de fire dimensioner i et samlet overblik. Lægeforeningen er med al tydelighed årets store vinder, fordi de er bedst til både aktiv og reaktiv presse og har et stærkt image. 

”Grundlæggende handler det om at have relevante, klare budskaber at bringe til bordet i den løbende kontakt med forskellige journalister. Tid er den knappeste ressource, også for journalister, så før du ringer, skal du have skåret din sag skarpt til. Det er ret banalt, men det gør det bare nemmere for journalisten at vurdere, om det er noget, man vil bruge tid på at dykke mere ned i,” siger Anders Høj Eggers.

Tankevækkende vinder Lægeforeningen, på trods af at de ikke engang er blandt de 14 højst rankede, når det gælder topledelsens opbakning til pressearbejdet. Her er tydeligvis noget at hente, hvis de skal vinde igen næste år. Spil topledelsen bedre og oftere på banen, må rådet lyde herfra. 

”Sundhed og sundhedsvæsenet er emner, hvis udfordringer angår stort set alle, og hvis udvikling i udpræget grad drives af læger. Det letter naturligvis adgangen til medierne. Samtidig baserer vi stadig oftere vores pressearbejde på analyser, både af generelle forhold i sundhedsvæsenet, men også af vores medlemmers holdninger til og oplevelser af de problemer, som både læger og patienterne møder. Vi skal som alle andre kunne underbygge og argumentere, hvad enten vi påpeger et problem eller foreslår løsninger på et eller flere problemer,” siger Mette Ebdrup, kommunikationschef i Lægeforeningen.

Kilde: Aalund PR Barometer 2022

Lægernes faglige organisation er en underspillet overperformer af en nichespiller

Lægeforeningen fylder mindre end andre beslægtede organisationer. De er ikke top of mind for de mange. Her er det andre og mere højtråbende organisationer, som fylder i medielandskabet og de store samfunds dagsordner, som overenskomst osv. 

”Samtidig handler det om at tage telefonen, uanset hvornår den ringer, og så bruge den tid og de kræfter, der skal til, for at kunne håndtere henvendelsen bedst muligt for både journalisten og Lægeforeningen. Det bestræber vi os på, og jeg vil tro, at den tilgang er med til at gøre, at journalister ofte ikke oplever, de går forgæves, når de kontakter os, for vores linje er åben. Derfor ringer mange gerne igen. Med andre ord ligger vi ikke inde med en snedig snuptagsløsning, men min erfaring er, at man kommer langt med at være imødekommende, seriøs og løsningsorienteret,” siger Anders Høj Eggers, pressechef i Lægeforeningen.

Den akademiske interesseorganisation leverer mere solidt pressearbejde i deres niche til de fagjournalister, som har dem som kilder og fagområde. Dette fremgår også af undersøgelsens top of mind-spørgsmål: Hvilken faglig organisation i Danmark er bedst til det med medierelationer? Se blot her, hvor Lægeforeningen ikke er med i top-5 over top of mind. Ligeså er det interessant, hvordan fagbevægelsens stærkeste forbund også opfattes som stærke på deres pressearbejde. Her har de mange år i mediernes søgelys og de utallige konflikter lært dem, at god presse er godt for dagen, og hvis en god sag skal blive bedre, kræver det god presse. 

Hvilken faglig organisation i Danmark er bedst til medierelationer? Top of mind:

  1. 3F (22,1 %)

  2. Dansk Industri (14 %)

  3. Dansk Metal( 10,5 %)

  4. FOA (8,1 %)

  5. BUPL(4,7 %)

Kilde: Aalund PR Barometer 2022

Den aktive presseindsats er den evige sans for og jagt på den gode historie

Når det gælder aktiv pressekontakt, måler undersøgelsen på tilfredshed, relationen og naturligvis, om organisationen kan se og sælge de gode historier. Her kan man se, at årets vinder, Lægeforeningen, ligger langt over gennemsnittet i alle dimensioner. 

”Så vi fokuserer på at have mere end meninger med, når vi er i kontakt med pressen. Det er en tilgang, som også baner vejen for, at Lægeforeningen har kunnet markere sig på dagsordener, som ikke kun handler om læger, men f.eks. mere bredt om, hvordan manglen på arbejdskraft trækker tunge spor gennem sundhedsvæsenet,” siger Mette Ebdrup.

Energikrisen har tydeligvis også sat sine spor i det årlige PR-barometer. Her klarer en energikæmpe som Dansk Fjernvarme sig væsentligt bedre end gennemsnittet, hvilket er imponerende i betragtning af, hvor meget energikrisen har øget antallet af henvendelser, folkelig opmærksomhed og skabt stor mediekritik. Se blot her: 

Kilde: Aalund PR Barometer 2022.
Kilde: Aalund PR Barometer 2022.

Service kræver sin organisation

Når det gælder organisationernes generelle pressearbejde, finder vi igen Lægeforeningen placeret som den bedst vurderede organisation. Konklusionen må være, at Lægeforeningen er bedre til at være åben, hurtig hjælpsom og til at skabe relationer. Danmarks Lærerforening indtager andenpladsen, mens Dansk Fjernvarme er nr. 3, Dansk Industri er nr. 4, mens Rigshospitalet afrunder feltet i årets top-5. Igen et imponerende resultat for Dansk Fjernvarme af de førnævnte grunde.

Kilde: Aalund PR Barometer 2022.
Kilde: Aalund PR Barometer 2022.

Lægegerningen er stærkt image-fundament for Lægeforeningens stærke image

I 2022 klarede Lægeforeningen sig bedst og indtager førstepladsen, når det gælder image. Uden tvivl et stærkt positivt image, som også hænger sammen med lægegerningens generelle anseelse i samfundet. Bemærk også, at Rigshospitalet kommer ind på en andenplads; det er også en vigtig samfundsbærende, human organisation med stor folkelig velvilje over for de læger, der arbejder på Riget. 

”Jeg vil tro, at det har en betydning, at Lægeforeningens formand til daglig arbejder i sundhedsvæsenet. Det kan give nogle praktiske udfordringer, hvis hun har patienter, og journalister gerne vil have et interview hurtigt, for patienterne kommer naturligvis i første række. Men når formanden så ikke har patienter, giver det meldingerne mere tyngde, at de blandt andet er baseret på erfaringer fra den kliniske virkelighed,” siger Anders Høj Eggers, pressechef i Lægeforeningen.

I denne dimension måles mere bredt på omdømme, organisationens renomme som arbejdsplads og veldreven organisation. Hvad der er grunden til, at en privat virksomhed som Mofibo kommer op på en andenplads. Det er ikke en organisation, men en virksomhed, som folk kommer til at tænke på, uhjulpet og spontant, når de bliver spurgt ind til image dimensionen på tværs af brancher og brands. Hvad der er den ultimative image-anerkendelse for et brand. 

Kilde: Aalund PR Barometer 2022
Kilde: Aalund PR Barometer 2022

 

Hvem er bedst til at bruge toplederen som et presseaktiv?

Dansk Metal er årets vinder, når det gælder topledelsen som et presseaktiv. Sidste års nr. 1., Dansk Industri, kommer ind på en andenplads, mens Sundhedsstyrelsen, der sidste år blev nr. 4., går en enkelt plads frem. Her er uden tvivl en coronaeffekt, hvor styrelsen uden tvivl er blevet rutineret til pressearbejde og haft en stor organisatorisk opbakning omkring at bruge resurser på det. Dette er alt andet lige en god og vigtig forudsætning for god bedømmelse i de årlige målinger. Her er lært noget i de tumultariske og voldsomme coronaår, som generelt har løftet niveauet for styrelsens pressearbejde på den lidt længere bane. Se blot her:

Kilde: Aalund PR Barometer 2022.
Kilde: Aalund PR Barometer 2022.

Hvilken k-chef er bedst til presse? Tre er lige gode og de bedste

Undersøgelsen har også stillet bonusspørgsmål til de 186 journalister. Spørgsmålet er, hvilken k-chef de oplever værende bedst til medierelationer. Her er ikke én, men hele tre vindere: Jonas Schrøder fra Rema 1000, Torben Plank fra Tivoli og endelig Tina Gustavsen fra Sundhedsstyrelsen. Bemærk, at både Kongehuset og Coop er på listen på trods af Herlufsholm-gate og Irma-nedlukningen. Stort cadeau til dem, som på trods af dårlige sager får gode karakterer for deres mediehåndtering. I den forstand er deres tredjeplads mindst lige så flot som den tredelte førsteplads. 

Kilde: Aalund PR Barometer 2022
Kilde: Aalund PR Barometer 2022



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også