Ni tips og tendenser fra Social Media Week i New York: Ingen kalder det X. Ingen vil kaldes influencer

Her er mine ni ”hot takes” – som det hed på konferencen, når man leverer et groft forsimplet billede af en relativ kompleks virkelighed, skriver Kristian Granov. 
Foto: Kristian Granov
Foto: Kristian Granov
af Kristian Granov, seniorkommunikationsrådgiver og presseansvarlig Københavns Universitet

Efter tre dage på Social Media Week i New York tager Kristian Granov ni pointer med hjem, som han deler her: 

1. INGEN kalder det X – alle bruger det stadig

Flere gange udbrød der spontan jubel fra salen, når der fra scenen blev udtrykt modvilje mod Elon Musk og hans overtagelse af Twitter/X. 

Mange ville se det som et personligt nederlag at anerkende Musks’, og hans ligesindedes, magtposition ved at begynde at bruge navnet X. 

Protesten strækker sig til gengæld ikke til, at man dropper platformen. Her er Twitters position i social medie-landskabet bare lidt for unik til, at man har lyst til at boykotte.

2. Reddit går pro (desværre?)

Jeg er en af dem, der selv i mange år har været relativ ivrig ”redditor”, og har faktisk syntes, det var ganske befriende, at platformen har været relativt renset for irriterende typer, der bliver betalt for at være online på vegne af en virksomhed eller en institution – også mig.

Men måske er det slut nu. 

Reddit er kommet på børsen og vil gerne til at tjene penge. Det betyder bedre muligheder for virksomheder og organisationer, der allerede nu kan skrive sig op til Reddit Pro – stadig i beta. Se, hvordan vi så småt er kommet i gang på Københavns Universitet her.

3. AI: Just because we can – doesn’t mean we should

AI fyldte mindre, end man måske skulle have troet. Der var selvfølgelig snak om det, men brand safety er stadig supervigtigt, og man er skrækslagen for, hvad der kan ske, hvis noget går galt i implementeringen (AI-bot hallucinerer, brud på copyright etc.). Der var meget, den allerede velkendte AI-snak om det enorme potentiale – men også de mange risici – der ikke helt er værd at løbe i forhold til de potentielle gevinster. Endnu i hvert fald.

4. Datadrevet brug af sociale medier halter stadig

Også lidt min personlige kæphest, så måske der er lidt ”confirmation bias” her, men på målinger og data for det organiske indhold især er det stadig en masse ubekræftede gætterier og kvarte sandheder, der dominerer samtalen: Nej, der findes (stadig) ikke et perfekt tidspunkt at udgive et opslag, en perfekt længde på en følgetekst, en perfekt formel for en video etc. etc.

Selvfølgelig også, fordi der stadig er meget begrænset gennemsigtighed i de store platformes algoritmer. Og meget lidt viden om, hvem dit publikum/dine følgere rent faktisk er. Vi er med andre ord stadig i, hvad der blev beskrevet som ”the dark ages”, hvor ledelsen ofte (stadig) ikke forstår, at der ingen værdi er i ”vanity metrics”. Generelt vurderes det, at arbejdet med det gratis, organisk spredte, indhold på datasiden er mindst fem år efter det betalte. Nogle siger ti.

Der investeres slet ikke samme midler, som når det handler om den betalte, ”rigtige” annoncering. Der kigges med misundelige øjne i den retning, hvor mulighederne er nogle helt andre for at måle og veje ens indsats. Typisk i form af salg selvfølgelig. Men det går måske den rigtige vej: Meget snak om mere fokus på ”dwell time” og flere nuancer, i forhold til hvad værdi egentlig er. MEN: Det forudsætter, at man i ledelsen begynder at skelne mere klart mellem ”upper funnel” og ”lower funnel” i sine markedsføringsbudgetter og brandingstrategier. Det organiske kommer aldrig til at kunne konkurrere med det betalte på salgstallene. Værdien i organisk/viralt gratis indhold ligger i ”upper funnel”, hvor du skaber loyalitet, engagement og kendskab.

5. TikTok-forbud?

Ikke rigtigt et forbud. Endnu i hvert fald. Men platformen skal på amerikanske hænder, hvis den skal leve videre i de amerikanske app-stores. Uklart, om det vil ske. Men der blev også grinet en del af, at det her jo er USA, så mon ikke det hele bare ender i endeløse retssager? Forvent med andre ord ikke, at TikTok forsvinder i den nærmeste fremtid.

En ekspert i databeskyttelse kunne i øvrigt meddele, at hvis Kina så frygteligt gerne ville have en masse data om amerikanerne, kunne de jo bare gå til en data-broker, der fuldt lovligt sælger datasæt på det frie marked i USA. Og at den amerikanske stat derudover ikke ligefrem har den pæneste historik i forhold til selv at beskytte sine borgere mod overvågning.

6. LinkedIn bliver instagrammificeret

Få konkrete tegn på det endnu, men det er et emne for den hurtige samtale i snackbaren, når Stanley Cuppen skulle genopfyldes: Mange har det godt og rart på LinkedIn lige nu, og tallene peger pænt og nydeligt opad. Men rygtet er klart, at LinkedIn godt kunne tænke sig, at det hele ikke føltes helt så meget som en fest hos formanden for elevrådet: Pænt og rent – og alle er vældigt høflige. Men hold kæft, hvor er det også kedeligt. Som det plejer at være tilgangen, skulle der lige nu testes funktioner, som man nupper fra de andre store platforme: Stories, reels, FYP osv.

7. Threads har allerede toppet

Årets ”nåh ja, det findes jo faktisk også”-platform. Generelt er der ikke meget snak om Instagrams forsøg på en Twitter-kopi. Nok også, fordi de fleste stadig synes, at Twitter er OK at være på – selvom de ikke kan lide Elon Musk. Twitter kan bare noget helt unikt, især i USA, som de andre ikke har. Threads er ikke døende, men det går den vej, hvis ikke der sker noget.

8. Lo-fi

Generelt en stærk tendens væk fra det polerede, planlagte og selviscenesættende, som har været populært i et stykke tid. Selv når kæmpe virksomheder som North Face og Foot Locker skulle vise deres bedste indhold, vil de helst fremhæve det hurtige, kreative og lidt “grimme” indhold. Det mest brugte – og misbrugte – begreb gennem de tre dage: autenticitet.

9. Influencer er et dirty word / TikTok dominerer

Det er ikke nyt, at især de unge i mindre grad end tidligere anser de store stjerner som kulturelle pejlemærker (Brad Pitt og den slags). Her har influencere til dels taget over. Men deres stjerner er også allerede falmende. De store influencer-ikoner skabte typisk deres navn på Instagram, men nu er det TikTok, der sætter tonen og retningen for udviklingen. Her bliver du i højere grad målt på det enkelte stykke indhold – ikke så meget på, hvor mange følgere du har, og hvor kendt du allerede er.

Tendensen er, at ”influencer” er blevet en lidt nedladende term. Alle ville hellere være creators, hvor der er mere bund i indholdet. Og du skal have en niche, der er bedre defineret end influencerens, der kunne nøjes med at være kendt for at være kendt. Og måske bare hoppede med på seneste TikTok-trend.

Altså også en bevægelse hen mod fokus på indhold/kvalitet og væk fra netværk og følgere. I høj grad drevet af TikTok, der rammer ”tidsånden” klart bedst lige nu med sin overlegne algoritme og fokus på indhold, ”autenticitet” og lo-fi-æstetik.

Bonus (mindre relevant, men synes, det er sjovt): Stjernetegn er virkelig tilbage

Jeg ved, at det har været lidt en ting herhjemme også, men jeg var virkelig overrasket over, hvor meget det fyldte. Flere gange gik der næsten krammere i den på scenen, når folk indså, at de havde (er?) samme stjernetegn. Skrev til en amerikansk ven, der hjalp mig med at forstå det:

”It’s very big among women and women of color in the US…sort of reclaiming old knowledge, decolonizing etc. so many of my friends love it, I just smile and nod!“

Ekstra: ugerne efter konferencen

Jeg er siden hjemkomsten med (tilsyneladende) nøje planlagte intervaller blevet kontaktet af konferencens arrangører og samarbejdspartnere. Tilbud om gratis demoer, prøveperioder etc. Meget veludført salgsarbejde, hvor det virker til, at der er meget opmærksomhed på, at det ikke nytter noget bare at vælte henvendelserne ud på en gang. Især ikke, når man lige er kommet hjem og skal lande i hverdagen igen.

Ekstra ekstra: et par udvalgte fra min notes-app:

* Gid vi havde sådan en på KU-typen: Som en af de få, syntes Kahlil, at det var interessant, at man arbejder på et universitet, så allerede der fik han jo mange point i min bog. Men udover at være virkelig flink er han også et godt eksempel på en creator, der i sin rolle som Gen-Z Historian formidler kompliceret indhold på en hurtig, klog og fængende måde. Find ham på tværs af platforme her: https://kahlil.komi.io

* Nyhedsbrevet ICYMI by Lia Haberman (Substack) om sociale medier: Som alle de andre tilsyneladende allerede abonnerede på – ”a useful and detailed weekly digest of what happened on social media the past five days. Necessary for anyone who works in the industry”. * Det kan være svært at oversætte sin podcast til sociale medier. GigglySquad gør det effektivt. 

* Duolingo blev ofte fremhævet som virksomheden, der sætter standarden for, hvordan man autentisk og effektivt er på sociale medier anno 2024. Ægte ”social first”-tilgang.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Læs også