En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Analyser

Aktivistisk eller ej? Virksomheder skal vælge mellem pest eller kolera

Chr. Hansens shitstorm er endnu et eksempel på, at aktivisme er et minefelt for virksomheder. Men tavshed er heller ikke en mulighed, mener rådgiver, forsker og k-direktør. 
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
af TINE BRØDEGAARD HANSEN

Tendensen om corporate activism har fået et nyrestød. Det skyldes den shitstorm ledelsen i Chr. Hansen har udløst med sin beslutning om at fjerne den eksterne støtte til lgbt+-sagen på grund af risikoen for boykot og trusler mod medarbejdere i USA. 

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 21 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
Skal indeholde mindst 6 tegn
Skal indeholde mindst 2 tegn
Skal indeholde mindst 2 tegn

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Del artikel

Relaterede artikler:

  • Chr Hansens måde at håndtere hele miseren på er et eksempel til efterlevelse. Hvis man gerne vil fremstå som en hykler der sætter profit over ansatte og værdier, så kan man følge deres drejebog. Her er hykleriets opskrift i 5 punkter. Kilde: Getty images.

    Da pinkwashingen gik i vasken

  • Anders Schroll peger på underkommunikation, et problematisk argument, og at Chr. Hansen fremstiller det, som om de står alene, som svagheder i deres kommunikation. | Foto: PR

    Anders Schroll: Tre ting Chr. Hansen kunne have gjort anderledes

    For abonnenter

  • Ingrediensvirksomheden Chr. Hansen, der har vundet priser for sin indsats for mangfoldighed, ruller nu eksterne Pride-tiltag tilbage. | Foto: Marcus Emil Christensen/Ritzau Scanpix

    Chr. Hansen-krise udstiller, at det koster at have værdier

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Foto: Joachim Ladefoged
Debat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

Politiken lever ikke op til den standard, de forlanger af andre virksomheder i sagen om krigsfotograf Jan Grarup, mener stifter af og adm. direktør i Radius. Politiken afviser kritikken.
  • Politiken afbryder alt samarbejde med Jan Grarup efter nye fejl
  • Mögers møgsag: 29 mio. kroner kaster skygge over eftermæle

For abonnenter



Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter



Skulle de nye SAS-ejere pønse på en navneforandring, er Eva Svavars ikke i tvivl om, at det vil give ballade i Danmark. | Foto: Christine Olsson/TT/Ritzau ScanpixCorporate

Rådgiver: SAS risikerer at blive det næste Irma

For abonnenter


Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe FireflyAnalyser

AI: Copyright eller right to copy?


Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.Corporate

Ny podcast om gyldent håndtryk: "Det er ikke noget, der gavner hverken Torben Möger, Pensiondanmark eller 3F"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs


  • Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea

    Selvom man i Nordea bliver ved med at ”kommunikere”, at medarbejderne skal være tilbage på kontoret mindst tre dage ugentligt, virker det ikke for alle. 

  • Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

    Ny EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere

    Indblanding i mediers redaktionelle arbejde skal være ulovligt med European Media Freedom Act. 

    For abonnenter


  • Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.

    Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

    DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.

  • Er en personlig karakterbrist ved at ødelægge din virksomheds omdømme for tid og evighed? Hvis ja, så husk, at karakterbristen er den nye store virksomhedskrise, som rammer alt og alle nu. Det kritiske spørgsmål er, om I vil bakke personen op eller lægge afstand. Og I kan ikke ”gemme jer” bag retssystemet eller det fagretlige system og henvise til, at I ikke har kommentarer, så længe der kører en formel sag. Kilde: Getty Images.

    Når karakterbristen er krisen

    I har sandsynligvis kriseplaner for brand, cyberangreb og produktionsfejl. Men er I beredt på kriser, der skyldes en karakterbrist?

  • Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau Scanpix

    Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

    Milliardforliget i Danske Banks hvidvasksskandale blev udråbt til et punktum i fortællingen om banken. Nu har forsvundne dokumenter reduceret punktummet til et komma. 

    For abonnenter


  • "Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.

    Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

    Dansk Industri har fået ny visuel identitet, og der er både ros og skose fra grafisk designer Tobias Røder. 

    For abonnenter


Læs også

Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter



Foto: Joachim LadefogedDebat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

For abonnenter



Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs


Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Job

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Erfaren webredaktør

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • SoMe-redaktør

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Projektkonsulent til mediehus

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Result & Value driven Engagement Director

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Student til Realdanias presseteam

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • K-Forum søger journalist

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

Se flere jobs

Kurser

  • Masterclass: Tænk som et medie, og træng igennem!

    Masterclass: Tænk som et medie, og træng igennem!

Se flere kurser

Netværk

  • Kommunikationschefer

    Kommunikationschefer

Se flere netværk

Job

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Erfaren webredaktør

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • SoMe-redaktør

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Projektkonsulent til mediehus

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Result & Value driven Engagement Director

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Student til Realdanias presseteam

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • K-Forum søger journalist

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret