Flere får social medie-fatigue i 2024

Vores had og kærlighed til SoMe vokser i 2024, forudser Camilla Mehlsen, digital medieanalytiker i sin analyse. 
"Jeg poster mindre end tidligere, keder mig mere, og frem for alt mærker jeg en stigende irritation over, at sociale mediers algoritmer og adfærdsdesign vil fastholde mig," skriver digital medieanalytiker Camilla Mehlsen i sin analyse. | Foto: Getty Images
"Jeg poster mindre end tidligere, keder mig mere, og frem for alt mærker jeg en stigende irritation over, at sociale mediers algoritmer og adfærdsdesign vil fastholde mig," skriver digital medieanalytiker Camilla Mehlsen i sin analyse. | Foto: Getty Images
Af Camilla Mehlsen, digital medieanalytiker

Har du (også) et nytårsforsæt om at skære ned på den tid, du bruger på mobiltelefonen og sociale mediers uendelige scrolling? Måske i håb om at få lidt mere tid til at træne, læse bøger, lave mad? I givet fald er du ikke alene.

Da den amerikanske rapper Kendrick Lamar lancerede en ”limited-edition dumbphone” i samarbejde med et techfirma i november 2023, blev den markedsført som “bare en telefon” og udsolgt på en dag. Kendrick Lamars anti-smartphone rammer ind i en tendens, der vil vokse i 2024: social medie-fatigue. Det er en form for udmattelse af at være på sociale medier og en trang til at bruge mindre tid online.

Jeg har selv skåret gevaldigt ned på tiden på sociale medier i de sidste par år, ikke som en strategisk plan eller et erklæret nytårsforsæt. Det er bare sket. Jeg bruger sociale medier både privat og i mit arbejde, bl.a. til research, og har ikke tænkt mig at droppe dem. Men jeg poster mindre end tidligere, keder mig mere, og frem for alt mærker jeg en stigende irritation over, at sociale mediers algoritmer og adfærdsdesign vil fastholde mig.

Fik 45 døgn foræret

Jeg er langtfra den eneste, der mærker en stigende SoMe-fatigue. I 2023 skrev journalist David Trads en klumme i Politiken om, hvordan han ved at droppe sociale medier har frigjort 45 døgn om året. Efter han slettede sine sociale medier-apps fra sin mobiltelefon, røg hans gennemsnitlige daglige mobilbrug ned fra seks timer til tre timer om dagen.

Camilla Mehlsen er digital medieanalytiker og forfatter. | Foto: PR
Camilla Mehlsen er digital medieanalytiker og forfatter. | Foto: PR

I december 2023 fortalte Le Gammeltoft, CCO i Netcompany og tidligere techiværksætter, i podcastenØstergaards salon”, at hun havde slettet over 3000 opslag på sin Instagram-profil, og at hun ikke kommer til at poste igen. Her ved begyndelsen af 2024 har Le Gammeltoft 28.000 følgere på Instagram og et enkelt opslag tilbage, hvor der med hvide versaler på sort baggrund står: 

“I’M SO GLAD I GREW UP IN THE 80’S AND 90’S. I DID SO MUCH STUPID SHIT AND THERE IS NO RECORD OF IT ANYWHERE”.

I 2023 fortalte iværksætter Louise Herping Ellegaard fra ”Løvens Hule”, at hun havde droppet sin Facebook-profil på grund af hadtale og trolls, og at hun synes, at “mange på TikTok er lige så åndssvage som boomer-generationen”.

Had-kærlighedsforhold for unge

Yngre generationer er på mange måder mere afhængige af sociale medier, fordi så væsentlig en del af deres fællesskaber er digital, men det fører til et had-kærlighedsforhold for stadig flere unge. Særligt blandt generation Z viser der sig en voksende social medie-træthed. 

Den kom tydeligt til udtryk i en undersøgelse fra Dansk Ungdoms Fællesråd i 2023, hvor 55 procent af de 16-29-årige siger, at de ønsker at skære helt eller delvist ned for deres brug af sociale medier. En af de unge siger: “Reels på Facebook og Instagram er en tidsrøver. Der kan sagtens gå to timer, hvor jeg tænker, jeg kunne have lavet mad, så bliver det til rugbrød.”

Et stigende antal unge vælger at skifte deres smartphone ud med en dumbphone, og den tendens har HMD Global indfanget ved at relancere den gamle Nokia 2660 fliptelefon. 

“Swap reel life for real life”, lyder det i en pressemeddelelse fra HMD Global, der forklarer, at de med lanceringen følger interessen for dumbphones fra “Gen Z and Millennials who are choosing Flip phones to limit their smartphone screen time for their own mental wellbeing”. På TikTok har #bringbackflipphones knap 60 millioner visninger.

Førsteplads i SoMe

Danmarks Statistiks undersøgelse om It-anvendelse i befolkningen viste i 2022, at flere unge voksne dropper sociale medier: Hvor 97 procent af de 25-34-årige brugte sociale medier mindst en gang om ugen i 2020, var tallet faldet til 91 procent i 2022. I 2023 ændrede Danmarks Statistik spørgemetoder i deres undersøgelse, hvorfor de nyeste tal ikke er helt sammenlignelige. 

Tallene for SoMe-brug for 2023 slår dog tydeligt fast, at social medie-fatigue (endnu) blot er en mindre modbevægelse. Danskerne tog igen førstepladsen i at bruge sociale medier i EU, og særligt er flere danskere over 50 år kommet på sociale medier. Den mest udbredte norm i Danmark er at være på sociale medier.

Globalt er den dominerende tendens, at sociale medier fylder mere. Antallet af SoMe-brugere er steget til næsten fem milliarder mennesker, og de bruger stadig mere tid på sociale medier. Samtidig vokser behovet for at koble af dem.

Selvom SoMe-fatigue sætter gang i en modbevægelse, kommer sociale medier ikke til at spille en mindre rolle for kommunikationsdagsordener i den nærmeste fremtid, men jeg tror, der vil komme et større fokus på trivsel og sociale medier på arbejdspladser. 

I 2023 fyldte “mobilfri skoler” og “mobilfri frikvarterer” en hel del i medierne, og nu er tiden kommet til, hvordan de voksne lærer, arbejder og samarbejder bedst i en tid med digitale forstyrrelser. 

Mobilfri møder?

Bliver “mobilfri møder”, som teleselskabet 3’s topchef har indført, en voksende trend? Bliver mobilskabe en ting på arbejdspladser, der har fået øje på de mange digitale forstyrrelser, som sociale medier fører med sig? Bliver “digital detox marketing” noget, som etiske virksomheder slår sig op på i 2024? Vil virksomheder koble sig på den årlige Global Day of Unplugging den første weekend i marts eller World Digital Detox-dag den 15. juni?

For de færreste af os er løsningen en ultimativ SoMe-detox eller digital detox. Det er de færreste af os, der kan gøre som den amerikanske techdirektør Marc Benioff, der tog en tidages digital detox på et polynesisk resort. Eller slette alle vores profiler på sociale medier som David Trads. 

Men for os alle sammen vil det gavne vores hjerner og hjerter at skære ligegyldig scrolling fra, minimere digitale forstyrrelser, f.eks. ved at slette de mest tidsrøvende apps fra telefonen og slå notifikationer fra, og hver dag tage pauser langt væk fra mobiltelefonen og sociale medier. Og måske lader jeg mig lokke af Kendrick Lamars dumbphone, hvis den kommer på markedet igen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også