Årets fem mest læste nyheder på Kforum i 2023

Kforum bød i 2023 på en overflod af nyhedshistorier. Her får du mulighed for et gensyn med de fem mest læste.
Andreas Helgstrand forsøgte i første omgang at få nedlagt fogedforbud mod Operation X's brug af skjulte optagelser. | Foto: Helgstrand Dressage / Pr
Andreas Helgstrand forsøgte i første omgang at få nedlagt fogedforbud mod Operation X's brug af skjulte optagelser. | Foto: Helgstrand Dressage / Pr

Det ligger umiddelbart i forståelsen af en nyhed, at den ophører med at være interessant, så snart den ikke længere er ny. Men vi på Kforum mener nu alligevel, at visse af vores nyheders værdi er mere langtidsholdbare. 

Her kommer et opsummerende tilbageblik på vores fem mest læste nyheder, og forhåbentlig vil opsummeringen skabe glæde i dag, som original-nyheden gjorde dengang, den oprindeligt blev publiceret.

1. K-folk om kommunikationen efter hestedokumentar: Det er for sent

TV 2’s dokumentarudsendelser i efteråret om rytter Andreas Helgstrands dressurcenter, Helgstrands Dressage, hvor der i Operation X-formatet blev brugt skjult kamera for at dokumentere tvang og mishandling i træningen af dressurheste, var en kommunikationsmæssig tabersag.

Det mente både Jesper Maack, PR- og kommunikationschef på Molslinjen – med en fortid som dressurrytter – og Anna Thygesen, selvstændig kommunikationsrådgiver i virksomheden Wedocommunication.

Efter at have set ”Hestemilliardærens hemmeligheder – del 1” skrev Jesper Maack på LinkedIn, at ”det som kommunikationsmand altid er interessant at studere krisers håndtering – helst andres kriser selvfølgelig, hvor det er langt lettere at bevare det kølige overblik og kloge sig på afstand.”

Og noget køligt overblik havde medejer og direktør Andreas Helgstrand, ifølge Jesper Maack, i hvert fald ikke formået at bevare.

Fra Anna Thygesens side lød det, at løbet var kørt for Andreas Helgstrand. 

”Andreas Helgstrand er ikke bare bare ude for en shitstorm. Han er blevet udelukket fra landsholdet. Jeg tror måske heller ikke, at de internationale kunder er helt ligeglade,” sagde hun. 

Læs hele historien her.

2. Madklubbens shitstorm er huskekage til andre virksomheder

Foto: Bo Svane
Foto: Bo Svane

Restaurantkæden Madklubben røg i juni ind i en shitstorm, efter at en kvittering fra Madklubben Aarhus med et håndskrevet ”Skæv Øje” blev set af kunden, der er af asiatisk oprindelse.

Hun klagede til restauranten, som forklarede, at udtrykket, der traditionelt bruges nedsættende om asiater, var et internt kaldenavn for ekspedienten. Foran udtrykket står der ”Eks.:”, hvilket kan være en forkortelse for ekspedient. 

”Hvis det er rigtigt, så har jeg to spørgsmål. Hvorfor opfinder de navne til deres ekspedienter, og hvorfor tillader restauranten et så negativt ladet udtryk? Det er ikke sjovt,” sagde kunden til TV 2 Østjylland.

Alligevel mente William Atak, rådgiver med speciale i shitstorms, digital specialist og direktør i Atak Nordic, og Fahad Saeed, diversity manager på teatret Mungo Park, at Madklubben slap helskindet igennem sin håndtering af sagen. 

Både William Atak og Fahad Saeed kaldte dog sagen alvorlig for Madklubben og ude af trit med de krav, vi stiller til kommunikation i dag. 

”Betyder det, at virksomheder skal udpensle, at de ikke accepterer racisme eller manglende tolerance for religioner eller seksuel orientering? Jeg tror faktisk, at det er klogest at gå med livrem og seler,” sagde William Atak. 

Læs hele historien her

3. Carlsbergs k-direktør om sin exit: Jeg har ikke kunnet indfri mine ambitioner for virksomheden

Foto: PR
Foto: PR

Udskiftningen på CEO-posten i Carlsberg kostede i oktober Tanja Frederiksen posten som kommunikationsdirektør efter blot et års tid. 

Hun blev afløst af Kenni Leth, som tidligere har arbejdet sammen med Carlsbergs nye adm. direktør, Jacob Aarup-Andersen, i ISS og i Danske Bank. 

“Det har jeg det helt fint med. Jeg kan sagtens forstå, at han gerne vil sætte sit eget hold. Sådan er gamet,” sagde Tanja Frederiksen i et skriftligt svar til Kforum.

Hun løftede samtidig sløret for, at hendes manøvrerum på posten ikke har været så stort, som hun har ønsket sig: ”Jeg havde svært ved at komme igennem med en mere proaktiv kommunikationsagenda for Carlsberg (...) Summa summarum tror jeg, at det er den helt rigtige beslutning.”

Læs hele historien her

4. Deloitte-topchef om ”shitstorm”: Man skal være enormt præcis i sine citater

Foto: Stine Bidstrup
Foto: Stine Bidstrup

Adm. direktør for Deloitte Danmark, Christian Jensby, ærgrede sig i begyndelsen af december over, hvad han kaldte en afsporet debat. 

Baggrunden var et interview fra i sommer med Deloittes talentchef Camilla Kruse i mediet Finans, hvor hun fortalte, at landets største revisions- og rådgivningsvirksomhed var begyndt at tage radikale opgør i forsøget på at sikre en ligelig kønsfordeling i koncernen med over 3000 ansatte.

Camilla Kruse sagde blandt andet, at ”der vil være flere middelmådige mænd, der ikke bliver partnere”, hvilket skabte intern debat og vrede i revisionshuset. 

Nogle måneder senere stoppede hun i Deloitte, hvilket fik Eva Svavars, der er specialiseret i omdømme og branding i bureauet Lead Agency, til at sige til Kforum, at ”det kan få folk til at gisne om, at Camilla Kruse er blevet fyret på grund af sine udtalelser”. 

Det afviste Christian Jensby, men sagde, at sagen har lært ham, at man skal være enormt præcis i sine citater til medierne.

”For jeg kan ikke genkende vores virksomhed i det citat, der blev fremhævet. Vi har ikke udnævnt nogen middelmådige mænd i Deloitte.”

Læs hele artiklen her.

5. Deloittes kønskrise: ”En formulering får det til at eskalere”

Foto: Deloitte / Pr
Foto: Deloitte / Pr

Også den sidste i top fem over de mest læste nyhedsartikler på Kforum handler om Deloitte og talentchef Camilla Kruses udtalelse om ”middelmådige mænd”.

Artiklen blev bragt 1. december – samme dag som Camilla Kruse i følge mediet Finans var stoppet ”for at søge nye udfordringer”, og en mand overtog hendes job.

Det fik blandt andet Henrik Engelund, stifter og adm. direktør i Coreworkers, der rådgiver virksomheder om employer branding til at kalde det ”et dårligt signal”.

”Deloittes udskiftning af en markant kvindelig talentchef med en mandlig leder udefra sender et dårligt signal til potentielle og nuværende medarbejdere og i debatten om ligestilling. Det dårlige signal forstærkes yderligere, når det kommer på bagkant af Camilla Kruses opråb om manglende ligestilling i revisions- og rådgivningsvirksomheden.”

Læs hele artiklen her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også