EU-politikere går efter techvirksomheders algoritmer

Spidskandidater for Socialdemokratiet og Konservative er klar til det endelige opgør med TikTok, Snapchat og Meta.
TikTok forklarer, at de tilbyder teenagere og deres familier en række værktøjer til at styre skærmtiden. Meta er ikke vendt tilbage. | Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
TikTok forklarer, at de tilbyder teenagere og deres familier en række værktøjer til at styre skærmtiden. Meta er ikke vendt tilbage. | Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix

Børn og unge skal ikke længere kunne scrolle løs i evigheder på deres smartphones. 

Efter Europaparlamentsvalget 9. juni vil EU-Kommissionen blive presset til at skærpe lovgivningen for at beskytte imod vanedannende adfærd på sociale medier.

Det skriver DR.

Ifølge mediet er Christel Schaldemose, Socialdemokratiets spidskandidat ved valget, parat til gå drastisk til værks.

”Vi skal stille krav til techgiganterne om, at de simpelthen ikke må lave et design, der gør folk afhængige. Vi skal ind i kernen, ind i algoritmerne og i den forretningsmodel, der styrer, at vi skal holdes fast,” siger hun.

Også Niels Flemming Hansen, spidskandidat for Konservative, er klar til at komme ”ind i algoritmerne, som ligger til grund for afhængigheden”.

I en mail til DR skriver TikTok, at de tilbyder teenagere og deres familier en række værktøjer til at styre skærmtiden.

”Alle under 18 år med en profil på TikTok sættes automatisk til en skærmtid på 60 minutter om dagen, samtidig med at forældre kan overvåge børnenes tidsforbrug,” lyder det.

Snapchat mener ikke, de inviterer til evighedsscrolling. Meta er ikke vendt tilbage på DR’s henvendelse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu