Greenwashing-kritik rammer SAS i Norge
I Norge er SAS udsat for kritik grundet en kampagne med bonusrabatter. Det skriver Mediet Markedsføring, der har sine oplysninger fra det norske fagmedie Kampanje.
Kritikken kommer fra blandt andet lederen af klimaorganisationen Fremtiden i våre hender, Anja Bakken Riise.
Hun mener, SAS belønner kunder for at tage klimabevidste valg i forbindelse med deres rejser med for eksempel Euro bonus points, som kunden kan bruge i forbindelse med fremtidige flyrejser, hotelovernatninger og shopping.
”At droppe flyrejser er noget af det mest effektive, du kan gøre som individ for at skære ned på din egen klimabelastning. Så giver det ikke mening at lave ordninger, der belønner at rejse mere med fly,” udtaler Anja Bakken Riise til Kampanje.
SAS afviser blankt kritikken.
Sidste sommer skrev Berlingske, at SAS samt 12 andre flyselskaber blev kritiseret af den europæiske forbrugerorganisation BEUC, der anklagede blandt andet SAS for at vildlede forbrugere til at kunne tro, at flyrejser kan være CO2-neutrale eller grønne.
Dengang kom kritikken bag på SAS.
”Vi er overraskede over denne kritik, da vi i SAS forsøger at lede denne vigtige transformationsrejse, og vi er meget omhyggelige med, at vores markedsføring ikke skal vildlede,” lød det i en udtalelse fra pressechef i SAS Alexandra Lindgren Kaoukji til Kforums søstermedie MobilityWatch.
Relaterede artikler
Forbrugerombudsmandens kvikguide møder kritik
For abonnenter