Nyuddannede Mehmet har sendt 250 k-ansøgninger uden held: Her er, hvad jeg har lært

For nylig bragte Kforum en klumme om en kommunikatør på 50+, der kæmpede med at finde job. 26-årige Mehmet Topac, der er nyuddannet kommunikatør, har en lignende oplevelse, skriver han i et indlæg. 
Som nyuddannet har jeg kæmpet med afslag efter afslag og søgt efter en måde at bryde igennem på, skriver Mehmet Topac i et debatindlæg. | Foto: PR
Som nyuddannet har jeg kæmpet med afslag efter afslag og søgt efter en måde at bryde igennem på, skriver Mehmet Topac i et debatindlæg. | Foto: PR
AF Mehmet Topac, nyuddannet kandidat i Kommunikation og Virksomhedsstudier

Det har været en udfordrende rejse siden min dimission for ni måneder siden. Både venner og familie havde fortalt mig, hvor hård perioden som nyuddannet jobsøgende kunne være. Måske forstod jeg ikke helt alvoren i det, de fortalte mig på daværende tidspunkt, eller måske undervurderede jeg det endda. 

Jeg havde et eller andet sted måske tænkt, ”det bliver ikke mig” eller ”jeg skal nok finde en løsning, hvis det ene ikke virker” osv. Alvoren i det, folk omkring mig havde fortalt mig om, har dog først ramt mig for nylig.

 

Hvad jeg troede aldrig skulle ramme mig, endte med at ramme mig. Som nyuddannet har jeg stået over for den hårde virkelighed på jobmarkedet, kæmpet med afslag efter afslag og søgt efter en måde at bryde igennem på.

Overvældende respons på opslag

For to uger siden, efter endnu et afslag, delte jeg min frustration på LinkedIn – og jeg blev overvældet af responsen.

Mit opslag, der kort beskrev min oplevelse med at sende 250 ansøgninger uden held, fik pludselig en enorm opmærksomhed. 

Med over 2200 reaktioner og mere end 200 delinger spredte min oplevelse sig som en skovbrand, og mit indlæg blev eksponeret for over 330.000 mennesker. Jeg indså, at hvad jeg havde døjet med selv og troet, jeg var alene om, var jeg ikke den eneste, der kæmpede med.

Kommentarerne og beskederne, jeg fik, bestod i største grad af en masse positiv respons, hvor folk kom med alt fra gode råd til endda et par jobsamtaler. 

Hvad er betydningen af et navn?

Et perspektiv, jeg dog ikke havde for øje, da jeg skrev opslaget, var betydningen af mit navn. Nogle fokuserede nemlig i højere grad på, om hvorvidt det var mit ”ikke-danske” navn, der stod til årsag for min manglende succes med jobsøgningen. 

Et råd, jeg fik i kommentarsporet, var, at jeg skulle forsøge mig med at bruge et mere ”dansk” navn. For mit vedkommende er det et perspektiv, jeg ikke kan se nogen mening i at dykke ned i. 

Jeg vil hellere bruge min energi på faktorer, jeg faktisk kan have en indflydelse i. Selv hvis jeg valgte et mere ”dansk” navn, ville jeg ikke have lyst til at være på den arbejdsplads. Fordi for mig skal min arbejdsplads acceptere mig. Ikke som Morten eller Mikkel, men som Mehmet.

Tre råd, jeg vil give videre

1. Vær dig selv, og stå ved din identitet. Nogle foreslog, at jeg ændrede mit navn for at øge mine chancer. Men jeg vidste, at det vigtigste er at være tro mod mig selv. En arbejdsplads, der ikke accepterer mig som Mehmet, er ikke en arbejdsplads for mig.

2. Fokusér på det, du kan kontrollere. Det er let at miste sig selv i frustration over ting, man ikke kan ændre. Men jeg lærte at fokusere på det, jeg kunne kontrollere: min indsats, min attitude og min fortsatte søgning efter muligheder.

3. Søg støtte og netværk. At dele min historie på LinkedIn viste mig kraften i at søge støtte fra mit netværk. Mine kontakter og sågar fremmede folk trådte til med opmuntring, råd og endda jobmuligheder. At have et stærkt netværk omkring sig kan åbne døre og skabe nye muligheder.

Min rejse som nyuddannet har været fyldt med både nedture og opdagelser. Men gennem denne proces har jeg lært vigtige lektioner om vedholdenhed, autenticitet og vigtigheden af at søge støtte. Nu fortsætter jeg min rejse med fornyet håb og målrettethed. Jeg ved, at den rigtige mulighed vil komme, og når den gør, vil jeg være klar til at gribe den med åbne arme.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også