Forbrugerråd: De største influencere skal betragtes som medier

Lovgivningen, der beskytter børn og unge mod reklame, er ikke fulgt med udviklingen på sociale medier, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.
Forbrugerrådet Tænk har i en optælling af de seneste 20 videoer fra 12 store danske youtuberes kanaler, der alle er målrettet børn og unge, fundet reklame i 40 pct. af dem. | Foto: Fabian Sommer/AP/Ritzau Scanpix
Forbrugerrådet Tænk har i en optælling af de seneste 20 videoer fra 12 store danske youtuberes kanaler, der alle er målrettet børn og unge, fundet reklame i 40 pct. af dem. | Foto: Fabian Sommer/AP/Ritzau Scanpix

Børn og unge bliver udsat for et alt for stort reklametryk, når de ser videoer på YouTube.

Ifølge Forbrugerrådet Tænk er det vanskeligt for dem at skelne kommercielle budskaber fra det øvrige indhold, fordi de to ting flyder sammen, og lovgivningen på området er ikke fulgt med.

Det skriver Jyllands-Posten.

Forbrugerrådet Tænk har i en optælling af de seneste 20 videoer fra 12 store danske youtuberes kanaler, der alle er målrettet børn og unge, fundet reklame i 40 pct. af dem.

Forbrugerrådet foreslår, at de største influencere skal betragtes som medier, og der skal være en grænse for, hvor meget reklamer må fylde, samt hvordan det deklareres.

”Hvis hele indholdet er reklamerelateret, skal reklamebanneret fremgå under hele opslagets varighed,” lyder et forslag fra forbrugerrådet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også