Folkemødets fem bedste brand activations

God kommunikation er alfa og omega, når du vil formidle et vigtigt budskab. Men hvordan skiller du dig ud i flokken af budskaber, der konkurrerer med hinanden? Her er fem inspirerende eksempler.
Så simpelt kan det gøres. Bum! All You Lead Is Love. Og kærlighed har der været nok af på dette års folkemøde. kilde: Privat foto / Katrine Villarreal Villumsen.
Så simpelt kan det gøres. Bum! All You Lead Is Love. Og kærlighed har der været nok af på dette års folkemøde. kilde: Privat foto / Katrine Villarreal Villumsen.
Katrine Villarreal Villumsen

Et godt slogan, en sjov gimmick eller et kreativt kommunikationsgreb kan få dig langt. Vi tager temperaturen på Folkemødet 2023, hvor det bugner med dem. Her er de fem bedste brand activations i uvilkårlig rækkefølge. 

Onboarding-branding med et ekstra boardingpas

Er du fløjet til årets folkemøde på Bornholm, har du formentlig også fået stukket et ekstra boardingpas i hånden. Det kunne næppe få dig gennem gaten, men det var nu også mest ment som et budskab fra Brancheforeningen Dansk Luftfart, der sætter spot på, at flyet faktisk måske kan være et af de mindst klimabelastende måder at komme til solskinsøen på – nok til manges overraskelse. Men ifølge brancheforeningen mangler der politisk handling. Hvad det indebærer, kunne du høre om i deres to debatter, som tilmed også var skrevet med check-in- og boardingtider i sand boardingpas-stil. Genialt! Mens passagererne nærstuderede kortet i flyet, fortalte piloten over speakeren mere om “grøn flybenzin”. Godt tænkt, når nu deres gimmick har fanget folks opmærksomhed. 

Chips-loven i en chipspose

Vidste du, at der findes en ny EU chips-lov? Heller ikke jeg, men da jeg halvsulten gik forbi EU-teltet på dette års folkemøde, gik det op for mig. Her delte de nemlig chips ud med et særligt budskab: “EU’s nye chips-lov (altså, de elektroniske af slagsen, ikke de salte i posen) skal styrke EU’s suverænitet”. Gratis mad er måske verdens ældste trick i kommunikationsbogen – og jeg faldt i fælden endnu engang, men her er det matchet med et stærkt budskab i en ustabil geopolitisk tid, hvor EU ifølge mange kan være en vigtig brik. Det fik mig i hvert fald til at stoppe op og læse noget, jeg normalt ikke ville læse om. 

Tak for dit spildevand

Når væske kommer ind, må væske naturligt også komme ud, og de transportable toiletter på folkemødepladsen er flittigt brugte. Derfor er det ekstra godt tænkt, når Bornholms Energi & Forsyning på indersiden af toiletdørene har klistret en plakat op med beskeden “Tak, for at bidrage til vores spildevand”. Ikke alene er du lidt tvangsindlagt til at læse beskeden i de minutter, du besøger toilettet – hvor mange gange har du ikke læst shampooens bagsidetekst på finsk derhjemme?. Et for mange lidt abstrakt budskab bliver dermed serveret midt i din handling. Det er godt tænkt!

Tjek din livmoder-porten

Vidste du, at 4 ud af 10 kvinder glemmer deres regelmæssige tjek for livmoderhalskræft? Ellers gør du det i hvert fald nu, hvor du er gået forbi dette kæmpemæssige monstrum af en kønsdel midt i Allinge. “Kunstværket” skulle angiveligt forstille en kvindelig vagina, og Kræftens Bekæmpelse er afsender, mens du tilmed kan tage en selfie og måske sende budskabet videre til dine veninder.

Enhver organisation med respekt for sig selv bør i 2023 tænke i netop selfie-segmentet, hvor et simpelt budskab kan sprede sig som ringe i SoMe-havet. Undersøgelser viser, at vi er mere tilbøjelige til at lytte til mennesker frem for logoer, og jeg vil vove at påstå, at en løftet pegefinger bliver taget bedre imod, hvis den kommer fra en omsorgsfuld ven end en NGO. 

All you need is lead love

Og så den søde af slagsen her hos Lead Agency. Så simpelt kan det gøres. Bum! 

All You Lead Is Love. 

Og kærlighed har der været nok af på dette års folkemøde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også