PR-opsang: Husk nu for f..... at fortælle medierne om det!

I en ny bog om pressearbejde inden for turisme- og oplevelsesbranchen er budskabet at opdrage landets turismeaktører til at identificere og fortælle deres gode historier – for medierne skal nok lytte.
Husk at tage et screenshot af de små skæve historier, I deler på sociale medier, og send dem til de lokale journalister, lyder opfordringen fra Mikkel Noa Klein til turismeaktører. | Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix
Husk at tage et screenshot af de små skæve historier, I deler på sociale medier, og send dem til de lokale journalister, lyder opfordringen fra Mikkel Noa Klein til turismeaktører. | Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix
af Mikkel Noa Klein, journalist og forfatter

Efter coronapandemien bliver der nu sat nye besøgs- og omsætningsrekorder hvert år inden for dansk turisme, og de sidste ti år er antallet af turister i Danmark steget med 50 pct.

Dansk turisme rimer på milliardomsætning, jobskabelse, gastronomi i verdensklasse og vækst i yderkommunerne. Der er masser af gode historier at fortælle, og medierne skal nok lytte.

Men jeg oplever, at alt for mange aktører i den danske turismeverden har så travlt med at skabe fantastiske oplevelser for gæsterne, at de helt glemmer at fortælle medierne om dem. 

Det er en skam – og derfor har jeg netop udgivet bogen ”Pressearbejde i en verden af turisme og oplevelser” for at give dem et kærligt spark i røven og sige ”Husk nu for fanden at fortælle medierne om det, I går og laver!” 

1. Bliv bedste venner med de lokale medier

I min nye bog opfordrer jeg de danske turismeaktører til at knytte særligt lokalmedierne i deres område helt tæt til sig. 

Nyhedschef på Lolland-Falsters Folketidende David Arnholm udtaler eksempelvis i bogen: 

”Vores læsere elsker erhvervshistorier, og turismebranchen er et vigtigt erhverv. Her på Lolland-Falster satser man i høj grad på turisme, og det handler jo både om nye arbejdspladser og om, at vores læsere selv kan benytte de nye tilbud inden for turisme”. 

Min erfaring siger mig, at mange aktører sidder og venter på at blive ringet op af de lokale medier. Derfor opfordrer jeg på det kraftigste til selv at lave det opsøgende pressearbejde og få skabt et netværk på medierne i lokalområdet. 

2. Gaver fra virkeligheden

Mange af de små, lidt mere skæve historier ender ofte bare som små blop på de enkelte aktørers sociale medier. Men nogle af disse historier har potentiale til mere, så derfor opfordrer jeg til at huske at tage et screenshot og sende de skæve historier til de lokale journalister. 

Jeg har selv prøvet at sælge historier ind om eksempelvis en gammel øl, der dukkede op under gulvbrædderne under et renoveringsprojekt 80 år senere. 

Denne type historier kalder jeg ”Gaver fra virkeligheden”, og i PR-sammenhæng er de stærkt undervurderede, for særligt de lokale medier vil ofte finde plads til en sød og lidt skæv historie. 

3. Ild i øjnene

Danske turismeiværksættere har ofte ild i øjnene og er drevet af en stærk passion. Medierne og læserne elsker opstartshistorier, hvor danskere tør satse.

Jeg opfordrer på det kraftigste til at turde bruge de personlige historier i indsalget til medierne. I min nye bog kan læserne blandt andre møde iværksætteren Pia Stigaard Skammelsen. 

Hun har skabt det succesfulde vandretursfirma Oh So Quiet, og hun har netop overkommet sin frygt for at træde frem med sine personlige historier i medierne til stor gavn for sit brand: 

”Min virksomhed er en værdibaseret virksomhed, så jeg skal turde at stå ved mig selv. Hvis det hele bliver for poleret og upersonligt, bliver det simpelthen for ligegyldigt”. 

Der er masser af gode historier og muligheder for danske turismevirksomheder til at profilere sig i medierne, for det er gyldne tider i turismebranchen. Der er bare en frygt eller en mangel på forståelse for vigtigheden af at lave det opsøgende pressearbejde. Derfor prøver jeg at give et kærligt skub med min nye håndbog ”Pressearbejde i en verden af turisme og oplevelser”. 

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også