Sådan kan digitale brugeroplevelser sælge billetter

DR Koncerthusets nye hjemmeside er første skridt på vej mod et ambitiøst indholdsunivers, der allerede skaber mere salg, og som på sigt skal kvalificere brandet, skriver bureauet bag det nye univers. 
Resultatet af redesignet af det ny drkoncerthuset.dk var cirka et halvt år efter launch, at der var en 183 pct. stigning i antallet af besøgende, som starter deres rejse på dedikerede indholdssider, lyder det fra det prisvindende bureau bag den nye hjemmeside. | Foto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix
Resultatet af redesignet af det ny drkoncerthuset.dk var cirka et halvt år efter launch, at der var en 183 pct. stigning i antallet af besøgende, som starter deres rejse på dedikerede indholdssider, lyder det fra det prisvindende bureau bag den nye hjemmeside. | Foto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix
af Lasse Øster Jørgensen, digital solutions director, og Morten Gad, digital strategy director, Gorm x Envision

Branding, brugeroplevelser og benhård performance hænger uløseligt sammen. Og et indholdsunivers, som derfor blev belønnet med Jury’s Choice-prisen ved det nylige Umbraco Awards.

Engagement er lig med opmærksomhed. Og opmærksomhed skal veksles til salg. Denne ligning er kendt for de fleste – og er jo essensen af de platforme, vi alle færdes på hver dag.

Men hvad gør du, hvis du gerne vil have det engagement over på din egen salgsplatform?

Det lidt abstrakte svar er “gode brugeroplevelser”. Det lidt mere konkrete svar kommer her i vores arbejde med drkoncerthuset.dk.

Fra salgsmaskine til indholdsunivers

Drkoncerthuset.dk var indtil for nylig et effektivt, machine learning-optimeret e-commerce-site, hvor alt handlede om at sælge billetter.

Men noget manglede.

Besøgende blev ikke på sitet, fordi der ikke var tilstrækkeligt med engagerende indhold. Vi skulle derfor skabe en mere sammenhængende brugerrejse, hvor sitet ud over at være et billetkontor også skulle være musikalsk indholdsunivers, som afspejler repertoiret og selve DR Koncerthuset.

Vi skulle altså skabe noget værdi for de besøgende på sitet, men det måtte ikke være på bekostning af salget.

Kender vi målgruppens adfærd?

Typisk arbejder vi med personaer og veldefinerede “user stories”. Vi fandt dog ret hurtigt ud af, at denne tilgang ville blive alt for begrænset, og vi ikke ville få det rigtige udbytte. 

DR Koncerthuset er nemlig både et hjemsted for egne kor og orkestre samt et venue for turnerende artister. Alle skal føle sig velkomne, både connaisseurer af de klassiske genrer og børnefamilier, som vil opleve Jul i Ramasjang i spektakulære omgivelser.

Derfor valgte vi at tage udgangspunkt i to primære adfærdstyper:

– de, der ved, hvad de søger, og dermed ønsker så lidt friktion som muligt.

– de, som ønsker at blive inspireret, fordi DR Koncerthuset leverer relevant redaktionelt indhold.

Det betyder, at en bruger, som leder målrettet efter en billet efterfølgende, på baggrund af data, tilbydes indhold, som fanger og fastholder – og som er delbart (“Se mig, jeg har købt billetter til det her!”), mens en bruger, der browser indhold kan konverteres til en kunde ved at få vist relevante koncerter.

Resultatet blev et engagerende site, der med lyd, video og tekst leverer den relevante information til brugeren med særlig opmærksomhed på følgende:

Enkelt og inspirerende design

Simplicitet var nøgleordet. Designet skulle være enkelt og ikke stjæle opmærksomheden fra det kunstneriske og redaktionelle indhold. Et godt brugeroplevelsesdesign handler om at guide brugeren – uanset device.

Fokus på dynamisk indhold

Et statisk site bliver hurtigt irrelevant. Derfor gjorde vi det nemt for indholdsredaktørerne at opdatere og tilføje nyt indhold. Dynamisk og relevant indhold er essentielt for at holde besøgende engageret og få dem til at vende tilbage. Det kan være alt fra aktuelle koncerter og events til dybdegående artikler og kunstnerinterviews.

Det handler ikke kun om modtageren

Brugercentreret design handler altså ikke kun om eksterne brugere med et betalingskort i hånden, men i lige så høj grad om de mennesker, der i sidste ende leverer “produktet”. Dette skaber stolthed og tilhørsforhold blandt kunstnerne, samtidig med at det giver brugerne en sammenhængende oplevelse.

Indhold handler ikke bare om mængder

I omstillingen til et indholdsunivers var det afgørende ikke af forringe salgseffektivitet. Indhold handler ikke kun om store mængder SEO-tekst, men i lige så høj grad om funktionaliteter, som fjerner friktion på vej mod konverteringen til salg.

Resultaterne taler for sig selv

Resultatet af redesignet af det ny drkoncerthuset.dk var cirka et halvt år efter launch, at der var en 183 pct. stigning i antallet af besøgende, som starter deres rejse på dedikerede indholdssider, og en 20 pct. stigning i konverteringsraten.

Drkoncerthuset.dk er nu et fuldt udbygget indholdsunivers med dedikerede redaktører og indholdsskabere, der byder alle velkommen til både finkultur og folkelighed.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Debat- og analyseindhold på Kforum skal overholde de presseetiske regler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også