Hver tredje dansker dropper Twitter

I løbet af de seneste to år har mange danskere forladt et socialt medie. Det gælder især Twitter, ifølge en undersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA.
Elon Musks opkøb af Twitter kan have bidraget til, at mange danskere har forladt platformen, mener Kåre Løvgren, der er it-ekspert for IDA. | Foto: Dado Ruvic
Elon Musks opkøb af Twitter kan have bidraget til, at mange danskere har forladt platformen, mener Kåre Løvgren, der er it-ekspert for IDA. | Foto: Dado Ruvic

34 procent af de danske Twittere-brugere har forladt det sociale medie i løbet af de seneste to år. Det viser en ny befolkningsundersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget for Ingeniørforeningen, IDA, fremgår det af en pressemeddelelse. 

Til sammenligning er det kun 15 procent af brugerne, der har sagt farvel til Snapchat, mens 10 procent har droppet Instagram.

Årsagen til, at Twitter er hårdere ramt af dansk brugerflugt, er de forandringer, det sociale medie har gennemgået, siden Elon Musk i efteråret 2022 købte selskabet for over 300 milliarder kroner, mener Kåre Løvgren, der er it-ekspert for IDA. 

”Mange brugere har tilsyneladende fået nok af det kaos, der har ramt Twitter, efter at Elon Musk trådte ind på direktionsgangen og indledte en regulær massefyring. Siden har han også genåbnet adgangen for en række brugere, der ellers var blevet smidt ud, fordi de overtrådte Twitters etiske kodeks – deriblandt USA’s tidligere præsident Donald Trump”, siger Kåre Løvgren i pressemeddelelsen. 

Danskernes foretrukne sociale medie er stadig Facebook, som 89 procent af befolkningen anvender til daglig. I undersøgelsen svarer kun fem procent af Facebook-brugerne, at de har lukket deres Facebook-profil de seneste to år.

”Det hænger formentlig sammen med Facebooks status som moderne forsamlingshus. Mange foreninger og sportsklubber bruger Facebook til at kommunikere med deres medlemmer, hvorfor det i praksis er umuligt for mange at forlade Facebook. På den måde er Facebook blevet en integreret kommunikationsplatform og kalender i mange danskeres liv, selvom de fleste af os godt ved, at Facebook udnytter vores data til markedsføring og har mange lig i lasten”, siger Kåre Løvgren i meddelelsen og henviser blandt andet til skandalen om Cambridge Analytica.

Undersøgelsen er foretaget af Analyse Danmark for Ingeniørforeningen, IDA, blandt 2.000 danskere mellem 18 og 70 år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også