En af årets mest læste analyser handler om talemani

Hvilke magasinartikler blev læst mest i år? Her er top-10-listen med alt fra Helgstrands shitstorm til dødsdømte ord og talemani.
En af årets mest læste artikler handler om den voksende taleafhængighed. Et kæmpe problem. Her forklares, hvis nogen gad lytte. Den medvirker til polarisering og manglende lydhørhed i forbindelse med uenigheder. På længere sigt anses taleafhængighed som en trussel mod sammenhængskraften i vores demokrati, da den demokratiske samtale ofte kræver, at nogle lytter. Surprise surprise. Kilde: Getty Images.
En af årets mest læste artikler handler om den voksende taleafhængighed. Et kæmpe problem. Her forklares, hvis nogen gad lytte. Den medvirker til polarisering og manglende lydhørhed i forbindelse med uenigheder. På længere sigt anses taleafhængighed som en trussel mod sammenhængskraften i vores demokrati, da den demokratiske samtale ofte kræver, at nogle lytter. Surprise surprise. Kilde: Getty Images.
Timme Bisgaard Munk

Helgstrands krisestyring er helt til hest

Over 20.000 mennesker læste om Helgstrands heste i år. Dansk hestesports superstjerne Andreas Helgstrand er nemlig ramt af en omdømmekrise. Hvorfor, og hvad kan vi k-folk lære af dette? Det skrev kan Jan Wildau en fin og meget læst analyse af. 

Ord der skal dø i 2024

Ord og bygninger er de eneste, alle altid må skælde ude på. Sprogmanden Martin Lund har samlet al sit sproglige raseri på en dødsliste med ord, der skal dø. Her finder vi de ord, folk elsker at hade, f.eks. “Vi tager debatten” og “fremadrettet”. Had igennem med listen, for den kan noget. Den er nemlig spot on for nu at bruge et andet hadeord.

Succession på JP: Hvem er allermest træt af provinsielt københavneri?

Der hviskes og tiskes i det danske journalistmiljø. Jyllands-Posten skal have ny ansvarshavende journalist-boss. Hvem bliver det? Jobbet er helt ekstraordinært og bogstaveligt slået stort op med en outdoor på Rådhuspladsen. Journalist Cathrine Gyldensted gransker kandidatfeltet for den lidt provinsielle københavneravis Kforum. 

Folkemødets fem bedste brand activations

Folkemødet er fucking vigtigt for k-folk. Det må være konklusionen på denne toplisteplacering. God kommunikation er alfa og omega, når du vil formidle et vigtigt budskab på Folkemødet. Men hvordan skiller du dig ud i en flok af budskaber, der konkurrerer med hinanden? Her er fem inspirerende folkemødeeksempler.

Har du et talemisbrug?

I kommunikationsbranchen lukker mange konsulenter øjne og ører for et udbredt og tragisk misbrugsproblem, der rammer både dem selv og deres kolleger. På engelsk kaldes det talkaholism, på dansk talemisbrug. Hvor andre kan nøjes med at dele en enkelt sætning eller to, mister mange k-konsulenter selvkontrollen, og det ene ord tager det andet. De plaprer, taler på andre og mister fornemmelsen for, om nogen lytter.

Da pinkwashingen gik i vasken


I 2023 nåede endnu en af fronterne i den amerikanske kulturkrig til Danmark, da Chr. Hansen fjernede deres offentlige støtte til Pride-måneden fra deres hjemmeside og på sociale medier. Chr Hansens måde at håndtere hele miseren på er et eksempel til efterlevelse. Hvis man gerne vil fremstå som en hykler, der sætter profit over ansatte og værdier, så kan man følge deres drejebog. Her er hykleriets opskrift i fem punkter.

Ifølge Skats egen overvurdering er…

Intet emne har haft mere folkelig shitstormenergi i år end skandalen om ejendomsvurderingerne. Her er til skræk og advarsel en satirisk gennemgang af, hvordan man absolut ikke skal kommunikere dette. En guide til at skabe en gigantisk boligskatkommunikationskrise. Formidlet som fem fejltrin. 

Medierne vækker woke-vreden med vilje


Historier om overdreven woke er vejen til vrede reaktioner og clicks. Det har medierne opdaget og udnytter det igen og igen. Det kaldes woke-poking. Intet slår nemlig woke, når det gælder om at skabe trafik og debat. Et opslag om Lagkagehusets kageperson er det bedst performende i fem år på Berlingskes Facebookside, og et opslag om kønsneutrale spillekort, som Politiken lagde op i 2021, var også det opslag, der har givet dem allermest – ophedet – debat. 

Google bliver alle websites’ website lige om lidt

Velkommen til den fagre, nye AI-verden, hvor demokratiseringen nu er nået til, at vi alle sammen vil blive begunstiget med en personlig AI-concierge. Denne concierge vil erstatte alle websites, søgninger og medier. Google bliver alle websites’ website lige om lidt. Godt nyt for Google. Dårligt nyt for alle websites og alle, der lever af websites. Lige om lidt vil ingen længere besøge websites. Vi vil alle blive i Google for altid. Googlr Search Generative Experience er navnet. 

The Pride backlash strike back: Regnbuen står klarest i regnvejr

Et Pride-brand backlash er begyndt. Modstanden mod woke er i vækst. Specielt i USA er antiwokebevægelsen blevet mere organiseret og aktivistisk. Det betyder fysiske angreb og onlineshitstorms rettet mod Pride-markedsføring. At flage med regnbuen her i Pride-måneden skaber nu for alvor aggressive fjender. Hvad der blot gør det endnu vigtigere at stå fast og flage med sit regnbueflag.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også